пʼятницю, 24 березня 2017 р.

УРОК 28
Тема. Музика в мультиплікації.
Мета. Розкрити роль музики в мультиплікаційних фільмах. Поглибити знання учнів про творчість українських художників-мультиплікаторів та композиторів, які співпрацювали з ними. Розвивати образно-асоціативне мислення, здатність до сприймання та інтерпретації інструментальних творів, вокально-хорові навички. Вихову­вати естетичний смак, інтерес до української музи­ки, кращі якості особистості.
Музичний матеріал: мультфільми «Про козаків», «Пригоди капітана Врунгеля», «Лікар Айболить», «Острів скарбів» (перегляд фрагментів);
Г. Татарченко «Гей, ви, козаченьки» (розучування).
Тип уроку: урок поглиблення теми.
Обладнання: музичні інструменти (баян), магнітофон (музичний центр,DVD), підручник «Музичне мистецтво» 7 кл. (Л.Масол, Л.Аристова).

ХІД УРОКУ

1. Організаційний етап уроку.
Музичне вітання.

2. Актуалізація опорних знань учнів.
- З якими музичними враженнями ви прийшли сьогодні на урок?
- Яка музика схвилювала вас найбільше?

3. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Українська анімація відома далеко за межами нашої країни. Вітчизняні митці створили чимало мультфільмів як для дорослих, так і для юних глядачів. Поряд із режисерами й художниками-мультиплікаторами значна заслуга в успіхах української мультиплікації належить композиторам, які створюють цікаву музику до фільмів.
Найвідомішими в українському кінематографі стали дев’ять короткометражних мультфільмів про пригоди козаків. Автор сценарію і режисер легендарного козацького серіалу — Володимир Дахно. Герої цих мультфільмів — козаки Грай, Око і Тур. Це своєрідні національні символи, оскільки в їхніх образах відображаються найкращі риси українського народу: сміливість і допитливість, кмітливість і готовність допомогти ближньому, доброта і щирість.
Перший мультфільм циклу «Як козаки...» українські глядачі побачили в далекому 1967 р., останній вийшов у 1995 р. В одному з інтерв’ю Володимир Дахно згадував цікаві історії про створення фільмів: «Я не дуже довго мудрував з козаками. Взяв та й намалював трьох запорожців на кшталт трьох мушкетерів Один вийшов кругленький і низенький, другий — худий і високий, третій — здоровий та рум'яний молодець. Потім мені казали, що я дуже точно передав в цих персонажах український характер». Імена козаків у мультфільмах не звучать, адже згідно зі сценарієм у проектах відсутні діалоги (за винятком вступного або заключного тексту від автора). Проте і без слів все стає зрозумілим, бо всі сцени й дії легко сприймаються. За сюжетом мультфільмів персонажі потрапляють в усілякі пригоди, зустрічаються з людьми різних країн і епох: мушкетерами, античними богами й олімпійцями та навіть з прибульцями. Демонструвати чудеса козацьких подорожей і перемог допомагає музика.
Оскільки персонажі мультфільмів не мають реплік, великого значення набуває музичний супровід. Музику для різних епізодів написали відомі українські композитори: Мирослав Скорик, Борис Буєвський, Володимир Губа, Ігор Поклад. Митці намагалися підкреслити характерні рухи персонажів шляхом зміни ритму, темпу й гучності музики.

-       Поміркуйте, які музичні інструменти можуть «озвучити» удар булави, стрибок з висоти на землю а які зобразити замріяність закоханого козака чи тужливі думки героя за рідною землею?

У всіх фільмах можна почути інтонації українських народних пісень, танців, маршів. Мирослав Скорик використовує також вокаліз (спів на «ту-ду-ду...»), а Ігор Поклад в останній фільм включає народну пісню.
Цікавим продовженням історії про анімаційних козаків можна вважати комп'ютерну гру-квест «Як козаки Мону Лізу шукали».

4. Перегляд фрагментів мультфільмів про козаків.

"Як козаки у футбол грали" (1970 р.), автор музики - Борис Буєвський

- Схарактеризуйте музику.
- Поміркуйте, як вона відповідає подіям, що відбуваються.

5. Мотивація навчальної діяльності учнів.
            Серед зразків української анімації для дітей надзвичайної популярності у 1970- 1980-х. рр. здобули багатосерійні фільми «Пригоди капітана Врунгеля» та «Лікар Айболить» режисера Давида Черкаського. Музику до цих мультиплікаційних історій написав Георгій Фіртіч.
Мультфільм «Пригодн капітана Врунгеля» про кругосвітні подорожі досвідченого моряка Врунгеля, який зголошується взяти участь у міжнародній вітрильній регаті (змаганнях на яхтах). Однак на борт його судна потрапляє викрадена з музею статуя Венери, на яку полюють агент Ікс-ікс-нуль-нуль-ікс і безжалісні гангстери. Неймовірні пригоди героїв супроводжуються музикою, піснями, з-поміж яких найвідомішою є комічно-пародійна пісенька «Ми — бандито, гангстерито...» на вірші Є. Чеповецького.   
Сім серій мультфільму про доброго лікаря Айболита, який лікує звірів у себе вдома і рятує їх від страшного розбійника Бармалея, створено за мотивами казок Корнія Чуковського. Цікавий музичний фрагмент фільму — опера «Муха-Цокотуха» у виконанні «всесвітньо відомої трупи» солістів-вокалістів у супроводі грамофона під керуванням маестро Бармаліні.
Класикою української кінематографії сьогодні вважається двосерійний пригодницький анімаційно-ігровий фільм «Острів скарбів», режисером якого став успішний уже на той час Д. Черкаський. «Острів скарбів» створено за мотивами однойменного роману Р.-Л. Стівенсона, у якому йдеться про пошуки скарбів легендарного пірата Флінта. Особливістю мультфільму є те, що в ньому вдосталь жартів і кумедних ситуацій, багато з яких є нічим іншим, як пародією на американські мультфільми та вестерни. Мультиплікаційний розвиток сюжету переривається музичними номерами — кліпами, знятими за участі акторів, які «ілюструють» події.
Пізніше сюжет мультфільму ліг в основу сценарію мюзиклу, музику до якого написав композитор Володимир Бистряков. У музично-пластичних номерах використаної і пісні з анімаційної кінострічки, і нові композиції.

6. Перегляд фрагментів мультфільмів «Пригоди капітана Врунгеля», 



                                                  «Лікар Айболить», 




«Острів скарбів».



- Яка музика привернула вашу увагу?
- Яка пісня вам найбільше сподобалася? Чому?

7. Робота над піснею «Гей, ви, козаченьки» Г. Татарченка.
Основну увагу слід приділити тексту пісні, роботі над фразу­ванням, динамікою, виразністю-виконання.
-       Які почуття викликала у вас пісня?
-       Якою ви бачите пісню як художник?      
-       Яке враження вона на вас справила?
-    У яких кольорах, художньому образі відобразили б свої вра­ження від цієї пісні?

8. Підсумок уроку.
- Якій музиці був присвячений сьогоднішній урок?
- Що вам сподобалося (запам’яталося) найбільше?
- Розкажіть про значення музики в мультиплікації на прикладах.
Оцінювання музично-творчої діяльності учнів на уроці.

9. Домашнє завдання.

Слухати музику на власний вибір.

1 коментар: