урок 25
Тема. Рондо.
Мета. Визначити особливості рондо як жанру і як музичної
форми. Розвивати здібності до різних видів музично-творчої діяльності.
Виховувати ціннісне ставлення до музичного мистецтва, інтерес до творчості
В.А.Моцарта, Н.Май, до народної пісні, а також естетичний смак та почуття
любові до природи.
Музичний матеріал: В.А.Моцарт Соната
№11 ля мажор для фортепіано
(ІІІ
ч. – «рондо в турецькому стилі») (слухання); Н.Май «Веселка» (розучування).
Тип уроку: урок поглиблення теми.
Обладнання: музичні інструменти (баян), магнітофон (музичний
центр,DVD), підручник «Музичне мистецтво» 6 кл. (Л.Масол,
Л.Аристова).
ХІД УРОКУ
1.
Організаційний етап уроку.
Вхід учнів до класу (кабінету) під звучання «Рондо
в турецькому стилі» В.А.Моцарта.
2. Актуалізація музичних вражень, опорних знань учнів.
- Яка музика,
музичні події тижня вас схвилювали?
- Що ви можете сказати про музику, яка звучала
на початку уроку?
3. Мотивація музично-навчальної діяльності учнів.
Рондо — одна з найдавніших музичних форм. Її назва,
прийшла із середньовічної Франції, де словом «рондо» називалися пісні-хороводи
(від слів rondeau — кало і ronde — хоровод). Солісти - заспівувачі виконували
мелодію на різні строфи тексту, а хор повторював приспів, у якому не
змінювалися ані слова, ані музика. Від цих хороводів і бере свій початок рондо
— своєрідний жанр і відповідна форма побудови музичного твору. Починається
рондо з головної теми, яку називають рефреном (із французької мови «приспів»).
Упродовж рондо рефрен повторюється не менше трьох разів, чергуючись з іншими
музичними епізодами, контрастними за характером музики» У формі рондо написано
багато інструментальних п'єс у народному стилі, — бадьорих і жвавих.
Звернімося до словничка
Рондо — жанр камерно-інструментальної музики; твір,
форма якого будується на зіставленні теми та кількох контрастних епізодів.
У різних національних
культурах тієї чи іншої історичної доби існували свої норми зіставлення і
взаємозв'язку окремих частин рондо. У початковий період розвитку жанру виникло
куплетне (старовинне) рондо. Воно було однією з улюблених форм французьких і
німецьких клавесиністів. Здебільшого йдеться про програмні п'єси
найрізноманітнішого характеру, переважно мініатюри. Цю форму композитори
використовували і для написання танців. У класичну епоху рондо досягло
найвищого розвитку, до цього жанру зверталися В.-А. Моцарт, Л.Бетховен. Будується
рондо на двох принципах: контрасту і повторюваності (репризності). Утворилася
форма рондо, подібно до варіацій, — від народної музики. Пригадайте, як будується
куплетна форма в піснях. Слова заспіву щоразу змінюються, а приспів залишається
незмінним (і мелодія, і слова). А тепер уявіть, що народні музиканти захочуть перекласти цю пісню на мову інструментів
і зіграти її без слів. Очевидно, для того щоб відтворити будову пісні, щоразу
доведеться оновлювати музику «заспіву» (наприклад, доручати її виконання різним
інструментам) і зберігати незмінним «приспів», виконуючи його всім ансамблем.
4.
Слухання Третьої частини Сонати №11 ля мажор для фортепіано В.А.Моцарта.
- Скільки разів звучить рефрен у рондо?
- Який характер музики?
- Як композитор імітує звучання військового
«оркестру яничар»?
5.
Розучування пісні Н.Май «Веселка».
6. Підсумок уроку
— Яка музика звучала на сьогоднішньому уроці?
— Яке враження вона на вас справила?
— Які почуття викликала?
— Схарактеризуйте форму рондо на прикладі прослуханої
музики.
— Складіть і намалюйте кольорову схему рондо,
використовуючи різні образи (геометричні форми, квіти, фрукти й овочі тощо).
Оцінювання музично-творчої
діяльності учнів на уроці,
7. Домашнє завдання.
Слухати, музику за власним вибором. Знаходити твори, пов'язані з темою
уроку.
8. Вихід учнів із класу (кабінету) під звучання
пісні Н.Май «Веселка».
Немає коментарів:
Дописати коментар