субота, 18 березня 2017 р.

Урок № 27. НА ГОСТИНИ ДО ПАНА ТЕМПА
Мета:
•     навчальна: ознайомити учнів із поняттям «темп»; підвести до усвідомлення важли­вості цього елемента музичної мови;
•     розвивальна: розвивати артистичні здібності учнів; розширювати їх кругозір засо­бами музичного мистецтва;
•     виховна: формувати в учнів уявлення про модель гідної поведінки на уроці; при­щеплювати музичну культуру.
Музичний матеріал: П. Чайковський «Кіт у чоботях і Біла кицька» з балету «Спляча кра­суня», українська народна пісня «Як діждемо літа».
Наочні посібники: нотна хрестоматія; портрет П. Чайковського.
Обладнання: ТЗН; дитячі музичні інструменти; фонохрестоматія; зображення людини, яка йде пішки, пересувається на велосипеді, автівці, літаку.
Тип уроку: комбінований урок.
                                                 Хід уроку
1.         ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Перевірка готовності класу до уроку
Музичне вітання
2.         АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
 Бесіда
  Про які засоби музичної виразності ми дізналися на попередньому уроці?
  Що таке ладі
  Якими є лади?
3. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Не тільки лад впливає на характер музичного твору. Розглянь­те малюнки та поміркуйте, що в них спільного, а що відмінного.
Учні розглядають зображення людини, яка йде пішки, пересувається на велосипеді, автівці, літаку.
Що може статися, якщо хтось змінить швидкість пересування? Аварія! Чи має музика свою швидкість, тобто темп?
Дізнаємося про це сьогодні на уроці.
4. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Робота з поняттями
Слово темп позначає швидкість руху музики. Це — важливий засіб ви­разності в музиці. Якщо виконати музику у невідповідному темпі, вона за­знає значних змін і не зможе відобразити те, що хотів передати компози­тор. Темпи бувають швидкими, помірними та повільними.
Гра «Композитор»
Учитель. Уявіть, що ви композитори, які написали твори «Черепаха», «Прогулянка», «Ластівка».
  Який темп ви оберете для кожного твору?
Отже, «Черепаха» — повільна, «Ластівка» — швидка, а «Прогулянка» — помірна, адже саме на прогулянці ми відпочиваємо. Темп музичного твору без­посередньо залежить від його змісту.
  Чи може пісня про потяг бути повільною?
  А твір про черепаху або равлика — швидким?
Слухання музики
Учитель. Особливо важливим є темп у балеті. Якщо диригент обере не­правильний темп, балерині або танцівникові буде дуже важко танцювати, ми не побачимо той образ, який він зображує.
На нас знову чекає зустріч з казкою. Пригадаймо чарівну казку Шарли Перро «Спляча красуня».
Уколовши палець веретеном, прекрасна принцеса Аврора заснула і проспала довгі 100 років. А разом із нею поснули слуги, король, королева і все, що бу­ло навколо.
Через роки принц Дезіре, подолавши безліч перешкод, знайшов сплячу  принцесу і зумів перервати її зачарований сон. Ще він сказав, що кохає  Аврору і хоче з нею одружитися. Принцесі дуже сподобався її мужній рятівник  і вона охоче погодилася. Аврора і Дезіре вийшли на балкон. Тієї миті, коли чари зникли, усе навколо повернулося до життя: зійшло сонце, радісно заспівали птахи, квіти почали розтуляти свої запашні пелюстки, фонтани знову весело задзюрчали. У палаці починався бал, присвячений одруженню принца і принцеси. З-поміж запрошених на бал — герої чарівних казок, які вітали молодят і їх подарунки були незвичайними: кожен підніс принцесі та принцу свою казкову історію. Перед юним подружжям та їхніми гостями пройшов хоровод чарівних казок. Серед них — відомий всім Кіт у чоботях. Після того  як він допоміг своєму господареві маркізові Карабасу розбагатіти й одружитися з дочкою  Короля, Кіт зовсім розледачів і тепер живе, розкошуючи зі своєю подругою Білою кицею. Тільки вона досить норовлива — щойно вона лащиться і ніжне нявкає, аж раптом бідолашний Кіт зазнає ударів її пазуристих лапок. Послухайте та скажіть, якими можна уявити Кота і Кицю.
Слухання «Кіт у чоботях і Біла кицька» з балету «Спляча красуня» П. Чайковського
Чим різняться музичні мови Кота і Кицьки?
Уявіть, як рухається Кіт, а як — Кицька, та покажіть це своїми рухами.
Повторне слухання «Кіт у чоботях і Біла кицька» з балету «Спляча красуня» П. Чайковського з пластичним інтонуванням
Що сталося б із музикою, якби ми змінили її темп?
Вокально-хорова робота
Учитель. Незабаром настане літо — час канікул, веселих подорожей та прогулянок, яскравого сонця, тепла, смачних овочів, фруктів та ягід. Сама про це йдеться в українській народній пісні «Як діждемо літа». Послухайте її та дайте відповідь на запитання.
Яким є настрій цієї пісні?
Слухання української народної пісні «Як діждемо літа»
У якому темпі звучить ця пісня?
Чи відчули б ми веселий настрій, якби пісню було виконано у повільному  темпі?
Розспівування, розучування пісні з проплескуванням її ритму та записом його учнями на дошці
5.    ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Чи відповіли ми на запитання про те, чи є в музиці темп?     
Які темпи музики ми почули на уроці?
Які жанри музики сьогодні гостювали на уроці?

Немає коментарів:

Дописати коментар