понеділок, 13 березня 2017 р.

урок 26
Тема. Сюїта.
Мета. Поглибити знання учнів про сюїту як жанр музики. Розвивати аналітичні, творчі, виконавські навички учнів. Виховувати ціннісне ставлення до музики, естетичний смак, почуття прекрасного.
Музичний матеріал: М.Лисенко «Українська сюїта»; Н.Май «Веселка».
Тип уроку: урок поглиблення теми.
Обладнання: музичні інструменти (баян), магнітофон (музичний центр,DVD), підручник «Музичне мистецтво» 6 кл. (Л.Масол, Л.Аристова).
ХІД УРОКУ
1. Організаційний етап уроку.
Вхід учнів до класу (кабінету).
Музичне вітання.
2. Актуалізація музичних вражень, опорних знань учнів.
  Які особливості камерно-інструментальної музики?
  Яку музику ви слухали вдома? (Розповіді учнів.)
3. Мотивація навчальної діяльності учнів.
         У давні часи збірку, яка складалася з окремих п'єс, називали сюїтою. Іноді для позначення такого твору композитори використовували інший термін — партіта. Історично першою старовинною сюїтою була танцювальна, яку писали для одного інструмента або оркестру. Спочатку в ній було два танці: велична павана і швидка гальярда. Поступово композитори почали вводити в інструментальні сюїти інші танці, наприклад, алеманду, гавот, буре, менует, сарабанду, жигу, куранту. Усі ці салонні танці виконували на балах при королівських дворах Європи. Згодом композитори, зберігаючи головні особливості цього жанру — циклічність побудови й контрастність частин, дають їм інше образне тлумачення. Танцювальність стає необов'язковою ознакою. У сюїті використовується найрізноманітніший музичний матеріал, нерідко зміст визначається програмою. При цьому танцювальна музика не зникає із сюїти, а навпаки, у неї вводяться нові, сучасні танці, наприклад, «Ляльковий кек-уок» із сюїти К. Дебюссі «Дитячий куточок». Нині доволі часто з'являються сюїти для симфонічного оркестру, укладені з музики до театральних вистав, наприклад, загальновідома й улюблена багатьма програмна сюїта Е. Гріга «Пер Гюнт». Укладають сюїти з музики до балетів («Лускунчик» і «Спляча красуня» П. Чайковського, «Ромео і Джульєтта» С. Прокоф'єва), опер («Казка про царя Салтана» М. Римського- Корсакова), до кінострічок («Гамлет» Д. Шостаковича). У вокальних сюїтах поряд з музикою звучить і слово. Отже, сюїта — це жанр, що може належати і до камерно-інструментальної, і до вокальної та симфонічної музики.
Звернімося до словничка
Сюїта — жанр камерно-інструментальної музики; твір, що складається з різних частин, об’єднаних спільним задумом чи ідеєю.

4. Слухання. Микола Лисенко  Українська сюїта у формі старовинних танців на основі народних пісень:
Прелюдія («Хлопче-молодче, який ти ледащо»)
Куранта («Помалу-малу, братику, грай»)
Токата («Пішла мати на село»)
Сарабанда («Сонце низенько, вечір близенько»)
Гавот («Ой чия ти дівчино, чия ти?»)
Скерцо («Та казала мені Солоха»)
-       Схарактеризуйте кожну частину сюїти.
-       Порівняйте засоби музичної виразності п'єс (мелодія, темп, динаміка тощо).
-       Поміркуйте, чому саме в такому порядку вони розміщені.
5. Виконання пісні Н.Май «Веселка».

6. Підсумок уроку
- Пригадайте сюїти, які ви слухали, і визначте ознаки жанру.

- Дослідіть, які танці поширені в рідному краї. Укладіть з них сюїту «Танцювальні мелодії» (запишіть у зошит назви танців).

Немає коментарів:

Дописати коментар