урок 26
Тема. Сюїта.
Мета. Поглибити знання учнів про сюїту як жанр музики.
Розвивати аналітичні, творчі, виконавські навички учнів. Виховувати ціннісне
ставлення до музики, естетичний смак, почуття прекрасного.
Музичний
матеріал: М.Лисенко «Українська сюїта»; Н.Май «Веселка».
Тип
уроку: урок поглиблення теми.
Обладнання: музичні інструменти (баян), магнітофон (музичний
центр,DVD), підручник «Музичне мистецтво» 6 кл. (Л.Масол,
Л.Аристова).
ХІД УРОКУ
1. Організаційний етап уроку.
Вхід учнів до класу (кабінету).
Музичне вітання.
2. Актуалізація музичних вражень, опорних знань учнів.
— Які особливості камерно-інструментальної музики?
— Яку музику ви слухали вдома? (Розповіді учнів.)
3.
Мотивація навчальної діяльності учнів.
У
давні часи збірку, яка складалася з окремих п'єс, називали сюїтою. Іноді для позначення такого твору композитори
використовували інший термін — партіта. Історично першою старовинною сюїтою
була танцювальна, яку писали для одного інструмента або оркестру. Спочатку в
ній було два танці: велична павана і швидка гальярда. Поступово композитори
почали вводити в інструментальні сюїти інші танці, наприклад, алеманду, гавот,
буре, менует, сарабанду, жигу, куранту. Усі ці салонні танці виконували на
балах при королівських дворах Європи. Згодом композитори, зберігаючи головні
особливості цього жанру — циклічність побудови й контрастність частин, дають їм
інше образне тлумачення. Танцювальність стає необов'язковою ознакою. У сюїті
використовується найрізноманітніший музичний матеріал, нерідко зміст визначається
програмою. При цьому танцювальна музика не зникає із сюїти, а навпаки, у неї
вводяться нові, сучасні танці, наприклад, «Ляльковий кек-уок» із сюїти К.
Дебюссі «Дитячий куточок». Нині доволі часто з'являються сюїти для симфонічного
оркестру, укладені з музики до театральних вистав, наприклад, загальновідома й
улюблена багатьма програмна сюїта Е. Гріга «Пер Гюнт». Укладають сюїти з музики
до балетів («Лускунчик» і «Спляча красуня» П. Чайковського, «Ромео і Джульєтта»
С. Прокоф'єва), опер («Казка про царя Салтана» М. Римського- Корсакова), до
кінострічок («Гамлет» Д. Шостаковича). У вокальних сюїтах поряд з музикою
звучить і слово. Отже, сюїта — це жанр, що може належати і до
камерно-інструментальної, і до вокальної та симфонічної музики.
Звернімося до словничка
Сюїта — жанр камерно-інструментальної музики; твір, що
складається з різних частин, об’єднаних спільним задумом чи ідеєю.
4. Слухання. Микола Лисенко Українська сюїта у формі старовинних танців на
основі народних пісень:
Прелюдія («Хлопче-молодче, який ти ледащо»)
Куранта («Помалу-малу, братику, грай»)
Токата («Пішла мати на село»)
Сарабанда («Сонце низенько, вечір близенько»)
Гавот («Ой чия ти дівчино, чия ти?»)
Скерцо («Та казала мені Солоха»)
- Схарактеризуйте кожну частину сюїти.
- Порівняйте засоби музичної виразності п'єс (мелодія,
темп, динаміка тощо).
- Поміркуйте, чому саме в такому порядку вони розміщені.
5. Виконання пісні Н.Май «Веселка».
6. Підсумок уроку
- Пригадайте сюїти, які ви слухали, і визначте
ознаки жанру.
- Дослідіть, які танці поширені в рідному краї.
Укладіть з них сюїту «Танцювальні мелодії» (запишіть у зошит назви танців).
Немає коментарів:
Дописати коментар