Урок № 26.
У КРАЇНІ МУЗИКИ ЗАВЖДИ ЛАД
Мета:
• навчальна: продовжувати знайомити учнів з особливостями та властивостями
музичної мови; надати визначення понять «лад», «мажор», «мінор»; вчити учнів
впізнавати мажорний та мінорний лади;
• розвивальна: розвивати емоційну сферу учнів, уміння розрізняти
настрої музики;
• виховна: виховувати культуру слухання музики та прищеплювати учням
зацікавленість нею.
Музичний матеріал: Л. ван Бетховен «Весела. Сумна», Р. Шуман «Перша втрата», К. Сен- Санс
«Королівський марш Лева», поспівка «Мінор-мажор», українська народна пісня «А
ми просо сіяли».
Обладнання: ТЗН; дитячі музичні інструменти; фонохрестоматія; зображення мурахи,
мавпи та лева; роздатковий матеріал (картки із зображенням сонечка або
хмаринки).
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Перевірка готовності класу до уроку.
Музичне вітання.
2. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ
ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Сьогодні ми познайомимося ще з двома мешканцями країни
Музика, навчимося краще розуміти музичну мову.
3. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Учитель. На початку уроку звучала музика: мелодія мандрувала то
вгору, то вниз, акорди змінювали один одний. Після знайомства з музичними
звуками ми побачили, що всі вони, як і люди, дружать між собою. Таку співдружність
музичних звуків називають ладом. Від ладу залежить, веселою буде музика чи
сумною, радісною чи похмурою. Познайомтесь із двома братами - ладами (замість
ілюстрацій ладів можна підготувати заздалегідь двох учнів- акторів).
Звуть мене сеньйор Мажор!
Знайомству з вами радий!
Приношу усмішки вам я,
Та вся музичная сім’я.
— Ну а моє ім’я — Мінор,
І ось що вам скажу,
Що сум завжди мій компаньйон,
Зі сміхом — не дружу.
Ось такі вони — брати-лади!
♦ Чи схожі вони між собою?
♦ Чи запам’ятали ви, як їх звуть?
♦ Хто з них веселун, а хто — сумний?
Мажор любить сонце та сміх, а Мінор — дощик і сум. Музичні
звуки, збираючись біля Мажору, весело співають, сміються й радіють, а коли
хочуть поспілкуватися з Мінором, то починають мріяти, згадують сумні хвилини та
іноді плачуть. Отже, почувши веселу музику, позначатимемо її «сонечком», а
сумну — «хмаринкою».
Робота з поняттями
З давніх часів слово «лад» означає мир, згоду та порядок, а в
музиці лад — це злагоджене поєднання звуків різної висоти. Лад світлого, радісного
звучання — мажор; лад сумного, мрійливого звучання — мінор.
Слухання музики
Учитель. Пригадайте, ще у другій чверті ми ознайомились із
твором «Весела. Сумна».
♦ Пригадайте, хто створив цю п’єсу.
Слухання п'єси «Весела. Сумна» Л. ван Бетховена
♦ Яким є характер музики?
♦ Чи весь час музика однакова за настроєм?
Настрій у п’єсі змінюється тричі.
♦ Викладіть на парті у відповідному порядку
«сонечка» та «хмаринки».
♦ Який лад ми почули у першій частині, а який —
у другій?
♦ У якому ладі композитор завершив цей твір?
Я хочу перевірити вашу кмітливість. Послухайте п’єсу Р. Шумана та
оберіть малюнок — сонечко чи хмаринку, який би показав настрій цієї п’єси.
Слухання твору «Перша втрата» Р. Шумана
♦ Який лад зустріли ми в цій п’єсі?
Хоча цю музику ніхто не співав, але вона дуже схожа на пісню,
тобто має пісенний характер.
♦ Якби це була б пісня, то з якими словами?
Так, вона розповіла б про якісь сумні події. Композитор Р. Шуман назвав
її «Першою втратою».
Гра «Гастролер-музикант»
У ході уроку вчителеві допомагає приїжджий «гастролер» — учень,
який вчиться грати на музичному інструменті. Він виконує підготовлену п’єсу та
стисло розповідає про неї.
Гра «Круглий
стіл»
Учні за власним бажанням висловлюються про почуту музику.
Учитель. А зараз прозвучить ще один твір. Ця музика — ілюстрація
до одного з малюнків, що ви бачите (на дошці — зображення мурахи, мавпи та
лева).
Здогадайтеся, до якого малюнка підходить ця музика.
Слухання твору «Королівський марш Лева» К. Сен-Санса
♦ Знайдіть картку (сонечко або хмаринку), що
відповідає характерові твору.
♦ Оберіть слова, що характеризують мажорний та
мінорний лади: журливий, сонячний, сумний, яскравий, затемнений, світлий.
Вокально-хорова робота
Вивчення поспівки «Мінор-мажор»з показом руху мелодії рукою
(звернути увагу на настрій та характер її виконання)
Повторення української народної пісні «А ми просо сіяли»
(визначення її ладу та характеру)
4. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ
УРОКУ
♦ 3 якими мешканцями країни Музика ми
познайомилися?
♦ Який характер має мажор? мінор?
♦ Які п’єси ми почули і який у них лад?
Учитель: Отже, сьогодні ми дізналися про ще один
засіб музичної виразності — лад, завдяки якому музика дарує нам радість і сум,
мрійливість та бадьорість - усю яскраву
палітру наших почуттів.
Немає коментарів:
Дописати коментар