понеділок, 13 березня 2017 р.

Урок № 26. У КРАЇНІ МУЗИКИ ЗАВЖДИ ЛАД
Мета:
   навчальна: продовжувати знайомити учнів з особливостями та властивостями му­зичної мови; надати визначення понять «лад», «мажор», «мінор»; вчити учнів впізна­вати мажорний та мінорний лади;
•   розвивальна: розвивати емоційну сферу учнів, уміння розрізняти настрої музики;
•    виховна: виховувати культуру слухання музики та прищеплювати учням зацікавле­ність нею.
Музичний матеріал: Л. ван Бетховен «Весела. Сумна», Р. Шуман «Перша втрата», К. Сен- Санс «Королівський марш Лева», поспівка «Мінор-мажор», українська народна піс­ня «А ми просо сіяли».
Обладнання: ТЗН; дитячі музичні інструменти; фонохрестоматія; зображення мурахи, мавпи та лева; роздатковий матеріал (картки із зображенням сонечка або хмаринки).
Тип уроку: комбінований урок.
                                                Хід уроку
1.  ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Перевірка готовності класу до уроку. 
Музичне вітання.
2.  МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Сьогодні ми познайомимося ще з двома мешканцями країни Музика, навчимося краще розуміти музичну мову.
3.  ОСНОВНА ЧАСТИНА
Учитель. На початку уроку звучала музика: мелодія мандрувала то вго­ру, то вниз, акорди змінювали один одний. Після знайомства з музичними звуками ми побачили, що всі вони, як і люди, дружать між собою. Таку спів­дружність музичних звуків називають ладом. Від ладу залежить, веселою бу­де музика чи сумною, радісною чи похмурою. Познайомтесь із двома братами - ладами (замість ілюстрацій ладів можна підготувати заздалегідь двох учнів- акторів).
Звуть мене сеньйор Мажор!           
Знайомству з вами радий!
Приношу усмішки вам я,
Та вся музичная сім’я.
— Ну а моє ім’я — Мінор,
І ось що вам скажу,
Що сум завжди мій компаньйон,
 Зі сміхом — не дружу.
Ось такі вони — брати-лади!
   Чи схожі вони між собою?
   Чи запам’ятали ви, як їх звуть?
   Хто з них веселун, а хто — сумний?
Мажор любить сонце та сміх, а Мінор — дощик і сум. Музичні звуки, зби­раючись біля Мажору, весело співають, сміються й радіють, а коли хочуть поспілкуватися з Мінором, то починають мріяти, згадують сумні хвилини та іноді плачуть. Отже, почувши веселу музику, позначатимемо її «сонечком», а сумну — «хмаринкою».
Робота з поняттями
З давніх часів слово «лад» означає мир, згоду та порядок, а в музиці лад — це злагоджене поєднання звуків різної висоти. Лад світлого, радіс­ного звучання — мажор; лад сумного, мрійливого звучання — мінор.
Слухання музики
Учитель. Пригадайте, ще у другій чверті ми ознайомились із твором «Ве­села. Сумна».
   Пригадайте, хто створив цю п’єсу.
Слухання п'єси «Весела. Сумна» Л. ван Бетховена
   Яким є характер музики?
   Чи весь час музика однакова за настроєм?
Настрій у п’єсі змінюється тричі.
   Викладіть на парті у відповідному порядку «сонечка» та «хмаринки».
   Який лад ми почули у першій частині, а який — у другій?
   У якому ладі композитор завершив цей твір?
Я хочу перевірити вашу кмітливість. Послухайте п’єсу Р. Шумана та обе­ріть малюнок — сонечко чи хмаринку, який би показав настрій цієї п’єси.
Слухання твору «Перша втрата» Р. Шумана
   Який лад зустріли ми в цій п’єсі?
Хоча цю музику ніхто не співав, але вона дуже схожа на пісню, тобто має пісенний характер.
   Якби це була б пісня, то з якими словами?
Так, вона розповіла б про якісь сумні події. Композитор Р. Шуман назвав її «Першою втратою».                                                                
Гра «Гастролер-музикант»                                          
У ході уроку вчителеві допомагає приїжджий «гастролер» — учень, який вчиться грати на музичному інструменті. Він виконує підготовлену п’єсу та стисло розповідає про неї.
Гра «Круглий стіл»
Учні за власним бажанням висловлюються про почуту музику.
Учитель. А зараз прозвучить ще один твір. Ця музика — ілюстрація до одного з малюнків, що ви бачите (на дошці — зображення мурахи, мавпи та лева).
Здогадайтеся, до якого малюнка підходить ця музика.
Слухання твору «Королівський марш Лева» К. Сен-Санса
   Знайдіть картку (сонечко або хмаринку), що відповідає характерові твору.
   Оберіть слова, що характеризують мажорний та мінорний лади: журливий, сонячний, сумний, яскравий, затемнений, світлий.
Вокально-хорова робота
Вивчення поспівки «Мінор-мажор»з показом руху мелодії рукою (звернути увагу на настрій та характер її виконання)
Повторення української народної пісні «А ми просо сіяли»
(визначення її ладу та характеру)
4.   ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
   3 якими мешканцями країни Музика ми познайомилися?
   Який характер має мажор? мінор?
   Які п’єси ми почули і який у них лад?
Учитель: Отже, сьогодні ми дізналися про ще один засіб музичної вираз­ності — лад, завдяки якому музика дарує нам радість і сум, мрійливість та ба­дьорість  - усю яскраву палітру наших почуттів.

Немає коментарів:

Дописати коментар