понеділок, 9 січня 2017 р.

УРОК 17. НА ГОСТИНИ ДО СУСІДІВ
  Мета. Визначити особливості музичної мови російського фольклору.  Розвивати вокально-хорові навички, творчі виконавські здібності учнів, збагачувати їхній емоційно-естетичний досвід. Ви­ховувати інтерес до хорової пісні, а також почуття прекрасного.
Музичний матеріал: Р. Щедрін, «Пустотливі частівки»; С. Рахманінов, Концерт для фортепіано з оркестром №3 (1 ч.); російська нар. пісня «Со вьюном я хожу» .
Обладнання: підручник «Музичне мистецтво» 4 кл. (Л. Аристова, В. Сергієнко), музичні інструменти; комп'ютер; фонохрестоматія.
Тип уроку: комбінований урок, урок введення у тему.

ХІД УРОКУ

1. Організаційний етап уроку.
Вхід учнів до класу (кабінету).
            Музичне вітання.

2. Актуалізація опорних знань, музичних вражень учнів.
 - Яка музика схвилювала вас упродовж зимових канікул?
 - Про яку му­зику ви можете сьогодні розповісти?

3. Мотивація навчальної діяльності учнів.
            Кожний народ має свою національну музику, улюблені музичні інструменти, композиторів і виконавців, якими він пишається. Народній музиці притаманні національні ознаки, ритми тощо. В другому семестрі ми познайомимось з музикою різних народів світу.
Музика деяких народів є близькою до української, а інших — дуже відрізняється від неї. Музична культура народів Росії, Білорусі та Молдови — оригінальна й самобутня, хоча в дечому і схожа.
Тож завітаймо спочатку до північного сусіда — Росії. Російські народні свята завжди супроводжуються танцями та піснями, жартівливими сценками, ярмарками. А де свято, там і вони - скоморохи, про веселу вдачу яких було відомо ще за часів Київської Русі. Мистецтво скоморохів було пов’язано з руськими звичаями та обрядами. Їхнім наішопулярнішим музичним інструментом була домра.
Різновидом російської народної музики є частівка — невелика пісенька. Назва «частівка» походить від «частіше». Особливістю частівки є те, що вона дуже коротка (до чотирьох строф), має чіткий ритм і обов'язково має комічний сюжет. Мелодія частівки дуже коротка усього лише один куплет, який повторюється багато разів. Частівки виконують під акомпанемент балалайки, баяна або інших народних інструментів.
Дуже часто частівки використовують у своїх творах професійні композитори. Так, до цього жанру звертався російський композитор Родіон Щедрін, написав «Пустотливі частівки» - концерт для оркестру в одночастинній формі. За своєю будовою цей твір є вільними варіаціями на різні теми. Сам композитор вказав, що їхня кількість 70. 

4. Слухання «Пустотливих частівок» Р. Щедріна.
            -  Який характер твору?
            -  Який настрій викликає музика?
            -  Які особливості частівок використав композитор?
-  Як змінюється мелодія та динаміка твору?
-  З яких інтонацій складається мелодія?
- Назвіть інструменти симфонічного оркестру, які звучать при проведенні кожної нової теми.

5. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Російський композитор Сергій Рахманінов відомий у всьому світі завдяки написанню і виконанню своїх власних концертів. Концерт № 3 вважають «поетичним», оскільки, як і в літературному творі, тут музика має драматичний розвиток, вона сповнена лірики та сили. Про головну тему — «пісню» з цього концерту, Рахманінов писав так: «Я хотів «заспівати» мелодію на фортепіано, як її виконують співаки, — знайти такий супровід, який не буде заглушати цей “спів”».

6. Слухання фрагменту Концерту для фортепіано з оркестром №3 С.Рахманінова.
         - Висловте враження від прослуханої музики.
            - Які музичні інструменти «змагаються» в цьому концерті?
- Який характер музики?
- Що нагадує мелодія першої частини?
            - Що можна уявити, слухаючи цю музику?

7. Розучування російської народної пісні «Со вьюном я хожу» .

8. Підсумок уроку.
 - Яка музика звучала на сьогоднішньому уроці?

       - Які почуття вона у вас викликала?

Немає коментарів:

Дописати коментар