урок 17
Тема. Прелюдія.
Мета. Розширити уявлення учнів про
інструментальну музику, багатогранність музично-поетичних образів камерно-інструментальних творів, їхню красу та
правдивість відображення життя. Познайомити дітей з жанром прелюдії. Розвивати
вміння інтерпретувати музичні твори, образне мислення і творчі здібності
учнів. Виховувати інтерес до народної пісні, ціннісне ставлення до музики
українського народу та музично-естетичний смак.
Музичний
матеріал: Й.С.Бах Прелюдія ре мінор з І тому
ДТК, С.Рахманінов Прелюдія №2 до дієз мінор («Дзвони») (слухання), Л.Бражнікова
«Мрії збуваються» (розучування).
Тип уроку: урок введення в тему.
Обладнання: музичні інструменти (баян),
магнітофон (музичний центр,DVD), підручник «Музичне мистецтво»
6 кл. (Л.Масол, Л.Аристова).
ХІД УРОКУ
1. Організаційний етап уроку.
Вхід учнів до класу (кабінету).
Музичне вітання.
2. Актуалізація музичних вражень,
опорних знань учнів.
Учитель організовує діалог між
учнями (групами) щодо музики, яку вони почули під час канікул.
Виконання колядок, щедрівок за
бажанням учнів.
3.
Мотивація навчальної діяльності учнів.
У І семестрі ви познайомилися з
різнохарактерними музичними творами різних жанрів вокальної музики, розкривали
їхні особливості, втілену у творах широку палітру людських почуттів.
Теми II семестру направлені на те, щоб познайомити вас із жанрами інструментальної
музики, які умовно поділяються на камерно-інструментальні та симфонічні.
Сьогодні ми з вами розпочнемо
знайомитись з камерно-інструментальними жанрами. Камерна музика виникла в
домашньому середовищі й призначалася для вузького кола слухачів. Пізніше вона
виконувалась у спеціальних концертних залах.
Спочатку в камерно-інструментальній
музиці набули поширення невеличкі п’єси, нерідко танцювальні». Жанри сонати,
квартету, квінтету та інших ансамблів остаточно сформувалися у творчості таких
відомих композиторів, як Йозеф Гайдн, Вольфганг Амадей Моцарт, Люд віг ван
Бетховен. У виконанні таких творів велике значення належало фортепіано, скрипці
та іншим струнним інструментам.
Кілька століть тому будь-який
концерт або виступ музиканта розпочинався прелюдією, тобто коротким твором, що
передує головному. Поки збиралися слухачі, виконавець задумливо перебирав
клавіші, налаштовуючи себе і публіку на потрібний лад. Він грав, не дивлячись у
ноти, часто імпровізуючи. Так виник цей поширений жанр камерно-інструментальної
музики.
Звернімося до словничка
Прелюдія — жанр
камерно-інструментальної музики; п’єса вільного, імпровізаційного характеру. Прелюдія
може бути інструментальним вступом до іншого музичного твору або ж самостійною
п'єсою, зокрема для клавесина, фортепіано або органа.
У творчості Йоганна Себастьяна
Баха клавірна прелюдія зазвичай виконувала роль своєрідного вступу до фуги —
більш складного поліфонічного твору. Цикли прелюдій і фуг композитор писав у
всіх тональностях, об'єднавши їх у два то ми під назвою «Добре темперований
клавір» («ДТК»).
4.
Слухання. Й.С.Бах Прелюдія ре мінор з І тому ДТК.
- Передайте свої враження від музики Й.-С.
Баха.
- Поміркуйте про імпровізаційні особливості
жанру прелюдії.
5.
Слухання. С.Рахманінов Прелюдія №2 до дієз мінор («Дзвони»)
- Опишіть свої враження від твору.
- Які кольори виникли в уяві?
- Який характер твору?
- Як розвивається мелодія?
Навчаючись в
Московській консерваторії, Сергій Рахманінов постійно чув звучання церковних
дзвонів. Свою Другу прелюдію він написав ще у студентські роки. Згодом у своїй
творчості композитор не раз звертався до звучання дзвонів. Зокрема, перші
акорди всесвітньо відомого Концерту для фортепіано з оркестром імітують
звучання церковних дзвонів. Також у доробку
композитора є симфонічна поема з хором, яка так і називається — «Дзвони», де
він використав дзвони різного звучання: і срібні дзвіночки — спогади дитинства
про мандрівки в санях, й урочисті весільні дзвони — роки молодості, і тривожні
набати, і скорботний дзвін.
6.
Порівняйте дві прелюдії за змістом, емоційним забарвленням.
Пісні
|
Характер
|
Темп
|
Лад
|
Й.С.Бах Прелюдія ре мінор
|
|||
С.Рахманінов Прелюдія до дієз мінор
|
7. Розучування пісні
Л.Бражнікової «Мрії збуваються».
—
Який характер та жанр пісні?
― Які засоби виразності відіграють
головну роль у створенні характеру?
10. Підсумок уроку.
— Яка музика звучала на нашому
уроці?
— Які почуття вона у вас викликала?
— Що нового ви дізналися про жанр
прелюдії? Поясніть на прикладі творчості Й.С.Баха та С.Рахманінова.
Немає коментарів:
Дописати коментар