понеділок, 9 січня 2017 р.

УРОК 17
Тема. Джаз.
Мета. Визначити, у чому полягають особливості джазової музики. Поглибити знання учнів про творчість Р. Чарльза, Л. Армстронга. Розвивати вміння інтер­претувати й аналізувати музичні образи джазової музики. Формувати виконав­ські навички. Виховувати ціннісне ставлення до музики, музично-естетичний смак учнів.
Музичний матеріал: Л. Армстронг «Lets my people go»; Р. Чарльз «Hit the Road Jack»; звукозаписи оркестрів Г. Міллера, Д. Еллінгтона; О. Злотник «Музика рідного дому».
Тип уроку: урок уведення в тему.
Обладнання: музичні інструменти (баян), магнітофон (музичний центр,DVD), підручник «Музичне мистецтво» 7 кл. (Л.Масол, Л.Аристова).

ХІД УРОКУ
1. Організаційний етап уроку.
Вхід учнів до класу під звучання композиції Гленна Міллера чи Дюка Еллінгтона (на розсуд вчителя).
Музичне вітання.
Музичний матеріал із програми минулого семестру на розсуд учителя.

2. Актуалізація музичних вражень, опорних знань учнів.
Ігри «На музичній хвилі», «Музичний оглядач».
У ході ігор учні пригадують свої музичні враження, уявляючи себе на певній «музичній хвилі», та розповідають про музику, му­зичні новини, виступаючи в ролі «музичного оглядача».
Відповіді можна доповнювати ілюстрацією музичних творів.
Виконання пісні за бажанням учнів.

 3. Мотивація навчальної діяльності учнів.
У першому семестрі ви познайомилися з музичними творами різних жанрів і стилів, музичними образами, які відображають життя й картини природи, спостерігали, як можуть звучати музичні твори давніх епох у сучасній обробці.
-       Згадайте палітру цих образів.
-       Які образи ви запам'ятали?
Тема другого семестру — «Новаторство в музичному мистецтві» — розкриває нам різноманітність основних стилів і напрямків сучасної музики, знайомить нас детально з кожним з них.
            - Чи звернули ви увагу на музику, що звучала на початку уроку?
            - Як називається такий стиль музики?
            - Де виник джаз? Що ви знаєте про цей стиль?
            - Назвіть відомих вам джазових виконавців.
            Наприкінці XIX — початку XX ст. па півдні Сполучених Штатів Америки, у м. Новий Орлеан, виникла нова форма музичного мистецтва, яка синтезувала в собі африканську та європейську культури. Назва цього напрямів — джаз, що з англійської означає «підбадьорливий вигук в афроамериканців».
Характерними ознаками музичної мови джазу спочатку були імпровізація й поліритмія, що ґрунтувалася па синкопованих ритмах (перенесенню наголосу з сильної долі такту на слабку), а також особливий комплекс прийомів виконання ритму — свінг (з англійської — «розкачування»). Троє або четверо ви­конавців, які зазвичай грають па тромбоні, трубі і кларнеті, «підлаштовувалися» під чіткий ритм, який відбивали ударні.
Джаз вирізняється «блюзовою» гармонією та інтонацією. Джазом називають і оркестр, який складається із духових, удар­них та шумових інструментів. У основі джазу - жанри афроамериканської музики: спірічуелс та блюз.
           
                                    Звернімося до словничка.
Спірічуелс (з англ. «духовний, церковний») — це духовний хоровий гімн в афроамериканській спільноті, написаний переважно на біблійні сюжети. Спірічуелс завжди виконує колектив співаків, супроводжу­ючи свій спів ритмічними ударами в долоні, притупуванням, рухами тіла. Зазвичай твір має форму запитання - відповіді.
Блюз (з англ. «меланхолія, зневіра») на відміну від спірічуелса — сольно-пісенний жанр драматичного спрямування. У творах цього жанру відображаються особисті хвилювання, емо­ції та почуття людини, а також розкривається справжнє життя бідних людей Америки. Однак яскравими ознаками блюзу також є гумор, іронія і сатира. Музика і текст мають імпровізаційний характер, тому легко підкорюються таким особливостям викла­дання, як поліритмії (одночасному поеднанню різних ритмічних малюнків), синкопуванню, специфічному тембровому забарвленню голосу та інструменту.
Більшість виконавців джазу — це видатні майстри-віртуози. Опинившись у центрі уваги публіки, соліст не може просто імп­ровізувати на теми легких мелодій, оскільки від нього завжди очікують віртуозну гру і справжнє натхнення. Видатними ви­конавцями джазу були Луї Армстронг, Дюк Еллінгтон, Гленн Міллер та інші.
4. Слухання. Луї Армстронг «Lets my people go» («Відпусти мій народ»).
                -  У чому виявляються особливості пісні, яку ви прослухали?
- До якого жанру афроамериканської музики, на вашу думку, вона належить?
- Які особливості джазової музики помітили?
         - Придумайте ритмічну імпровізацію та виконайте її як супровід до пісні.

5. Слухання джазових композицій у виконанні оркестрів Гленна Міллера, Дюка Еллінгтона та інших (на вибір вчителя).

Duke Ellington, "Take the A Train"

Glenn Miller - In The Mood

- Які мелодичні та ритмічні звороти, характерні для джазу, ви помітили? - - Спробуйте відчути пульс музики.
- Які особливі «прикмети» джазу?
- Які інструменти виконували соло?
6. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Джазу властиві дві важливі ознаки, що вирізняють його з-поміж інших видів музики: імпровізація і свінг. Слово «імп­ровізація» означає, що музиканти можуть складати музику під час її виконання. Так, вони часто використовують одні й ті самі мелодії і співзвуччя, проте музика, яку вони грають, ніколи не звучить однаково.
Звернімося до словничка.
Свінг (з алгл. — «помірне гойдання», «хід») — ритм, який проходить крізь усю музику. Граючи, музиканти підкреслюють ритм, додаючи мелодії особливої енергійності. У джазі імпровізує не тільки соліст - кращий виконавець на трубі, кларнеті або саксофоні, а й усі музиканти. В імпровізаційному джазі немає точного запису виконуваної музики, а тільки музична основа у вигляді якої-небудь відомої мелодії. Кожний музикант імпрові­зує свою партію, вільно варіюючи цією мелодією, що вимагає від учасників доказу виконавської майстерності й таланту.

Інша особливість джазу — складний ритм, основу якого ста­новить метрична пульсація, тобто біт (з англійської — «удар», «пульс»). У джазовому ритмі є чимало й інших акцентів, які, поєднуючись, створюють драйв (з англ. «гонка», «їзда»,) — ди­намічну якість ритму, або біта. Наявність драйву створює у слу­хача ефект руху, наростаючого темпу, тоді як він залишається незмінним. Цей термін тепер використовується і в рок-музиці.

7. Слухання. Рей Чарльз «Hit the Road Jack» («Прощавай Джек»).
     - Які особливості джазу в цьому творі?
     - Схарактеризуйте пісню.

8. Розучування пісні О. Злотника «Музика рідного дому».
                    1) Демонстрація пісні у виконанні Тетяни Піскарьової

                   2) Розучування 1 куплету за допомогою скрайб-презентації

9. Підсумок уроку.
- Яке враження справила на вас музика уроку?
- Чи була вона для вас несподіваним відкриттям?
- У яких кольорах ви її бачите?

Оцінювання музично-творчої діяльності учнів на уроці.

10. Домашнє завдання.

Слухати музику на власний вибір. Визначити особливості її музичних образів. Відобразити свої музичні враження від уроку, музичні образи за допомогою засобів улюбленого мистецтва.

Немає коментарів:

Дописати коментар