суботу, 23 вересня 2017 р.

УРОК 4
Тема. Серенада, балада.
Мета. Ознайомити учнів із жанрами серенади і балади. Розвивати вміння логічно мислити, інтерпретувати та виразно виконува­ти музичні твори. Виховувати інтерес до музики, а також почуття співпереживання, краси й добра.
Музичний матеріал: Х.Малатіс «Іспанська серенада» (слухання); Ф.Шуберт «Лісовий цар» (слухання); А.Олейнікова «Диво-осінь» (розучування).
Тип уроку: урок поглиблення теми.
Обладнання: музичні інструменти (баян), магнітофон (музичний центр,DVD), підручник «Музичне мистецтво» 6 кл. (Л.Масол, Л.Аристова).
ХІД УРОКУ
1. Організаційний етап уроку.
Вхід учнів до класу (кабінету).
2. Актуалізація музичних вражень, опорних знань учнів.
  Що ви можете сказати про музику, яка звучала на початку уроку?  
  Які музичні жанри ви можете пригадати?
3. Мотивація навчальної діяльності учнів. Розповідь про серенаду.
У музичному мистецтві існують близькі жанрові «родичі» романсу. Найвідоміші з-поміж основних його різновидів — серенада, елегія, балада.
Слово «серенада» походить від італійського «вечір». «Аль серено» («на відкритому повітрі») — саме так називали теплу вечірню погоду, коли під вікнами прекрасних панянок звучали пісні закоханих у них юнаків. Літніми вечорами вулиці італійських та іспанських міст наповнювалися мелодіями серенад. Кожен виконавець намагався вразити дівчину своїм гарним голосом, умінням грати на мандоліні, лютні або гітарі, а також композиторським і поетичним талантом. Дівчина могла як закохатися в голос виконавця, так. і залишитися байдужою до нього. Тож серенада — це ніби «музична маска», під якою приховувалося справжнє обличчя юнака.
Звернімося до словничка
Серенада — різновид романсу; твір, який виконується в супроводі лютні, мандоліни чи гітари під вікнами дівчини ввечері або вночі.
Згодом композитори почали писати інструментальні серенади на замовлення знатних і заможних осіб. Такі твори зазвичай виконував невеликий оркестр просто неба.
-       Пригадайте відому вам «Маленьку нічну серенаду» В.-А. Моцарта.
-       Це вокальний чи інструментальний твір?
-       Який характер музики?
-       Яку картину можна уявити, слухаючи цю серенаду?
4. Слухання. Х.Малатіс  «Іспанська серенада».
5. Розповідь про баладу.
Одним із стародавніх вокальних жанрів є балада. Це слово означало «танцювальна пісня». Прості тексти балад із часом ускладнювалися, у них початій змальовуватися зворушливі, а іноді фантастичні історії подвигів, кохання. Тому балада поступово втратила танцювальний характер, а слово це стало означати пісню розповідного характеру, в якій ідеться переважно про неймовірні або легендарні події.

Звернімося до словничка
Балада — різновид романсу; вокальний або інструментальний твір романтичного змісту, насичений яскравими, часто фантастичними образами.
Музика балади розгортається послідовно, відображаючи розвиток сюжету поетичного тексту у вокальних зразках або відповідно до задуму в інструментальних творах.
-       Прочитайте вірш німецького поета Йоганна Гете «Лісовий цар» у перекладі М. Рильського під назвою «Вільшаний король».
-       Скільки дійових осіб у творі?
-       Яку за характером музику можна написати для кожного з них?
ВІЛЬШАНИЙ КОРОЛЬ
Йоганн Гете (переклад Максима Рильського)
Хто пізно так мчить у час нічний?
То їде батько, з ним син малий.
Чогось боїться і мерзне син —
Малого тулить і гріє він.
«Чому тремтиш ти, мій сину, щомить?»
«Король вільшаний он там стоїть!
Він у короні, хвостатий пан!»
«То, сину, вранішній туман!»
«Любе дитя, до мене мерщій!
Будемо гратись в оселі моїй,
Квіти прекрасні знайду тобі я,
У злато матуся одягне моя».
«Мій тату, мій тату, яке страшне!
Як надить вільшаний король мене!»
«Годі, маля, заспокойся, маля!
То вітер колише в гаю гілля!»
«Хлопчику любий, іди ж до нас!
Дочки мої у танку в цей час,
Дочки мої тебе прийдуть стрічать,
Вітати, співати, тебе колихать!»
«Мій тату, мій тату, туди подивись!
Он королівни вільшані зійшлись!»
«Не бійся, мій синку! Повір мені:
То верби сивіють вдалині!»
«Мені, хлопче, люба краса твоя!
З неволі чи з волі візьму тебе я!»
«Мій тату, мій тату, він нас догнав!
Ой, як болюче мене він обняв!»
Батькові страшно, батько спішить,
В руках його хлопчик бідний кричить;
Насилу додому доїхав він,
В руках уже мертвий лежав його син.
6. Слухання балади «Лісовий цар» Ф.Шуберта
 -   Які музичні образи виникають у вашій уяві?
 -   Охарактеризуйте емоційний стан головних героїв.
 - За допомогою яких засобів музичної виразності композитор передає драматичний зміст твору?
 - На якому інструменті виконується музичний супровід? Що він нагадує?
 - Чи допомагає музика відчути драматизм твору?
7. Розучування пісні А.Олейникової «Диво-осінь»

8. Підсумок уроку.
Що об'єднує музику, яка звучала на уроці?

1 коментар: