суботу, 23 вересня 2017 р.

УРОК 4. ДУМИ
Мета. Розкрити особливості вокальної музики щодо вті­лення духовного світу людини. Розвивати вміння інтерпретувати вокальні твори, формува­ти вокально-хорові навички. Виховувати інтерес до вокальної музики, а також емоційну чутливість та любов до краси.
Музичний матеріал: «Дума про козака Голоту», укр. нар. пісня «Вийшли в поле косарі».
Обладнання: підручник «Музичне мистецтво» 4 кл. (Л. Аристова, В. Сергієнко), музичні інструменти; комп'ютер; фонохрестоматія.
Тип уроку: комбінованийурок.
ХІД УРОКУ
1. Організаційний етап уроку.
Вхід учнів до класу (кабінету).
Музичне вітання.
2. Актуалізація музичних вражень, опорних знань учнів.
Бесіда-діалог учителя з учнями щодо їхніх музичних вражень (із використанням фрагментів музики як ілюстрацій).
3. Виконання української народної пісні «Вийшли в поле косарі».
4. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні ми дізнаємося про події у світі й держа­ві з газет, репортажів журналістів по телебаченню і статей в Інтернеті. А як було раніше, коли ще не існувало преси, радіо і телебачення, Інтернету? Напри­клад, у часи козацтва?
Ти напевно здивуєшся, але і тут я ставала в нагоді! Саме піснею линули розповіді про історичні події та їх учасників. А за­мість журналістів ці новини «розпо­відали» співці — кобзарі та бандурис­ти. Нерідко такими співцями були самі відважні герої, які брали участь у боях. І характер цих пісень — дум, був відповідним — ліричним і драма­тичним. А виконувались думи в супроводі кобзи або бандури.
Звернімося до словничка
Думи — це ліричні або драматичні пісні, присвячені важливим історичним подіям і відважним героям.
За характером мелодії думи близькі до речита­тиву, тобто напівспіву-напіврозмові. Вони тужли­ві, наспівні та протяжні. у Мандруючи від села до села, кобзарі виконували пісні про бойову славу й вічну доблесть козацького війська, про свободу та красу рідного краю. Вони роз­повідали людям у своїх піснях не тільки про різні події, а й висловлювали ідеї єднання народу в боротьбі проти чужин­ців, ідеї волі й незалежності, прославляли патріотизм, від­стоювали права кожної людини й усього народу на вільне життя, звеличували шанування батьків, роду, Вітчизни.
Звернімося до словничка
Кобзар — мандрівний співак, який виконував пісні та думи в супроводі кобзи чи бандури.
 Зазвичай думи — це великі пісенно-розповідні твори. Умовно вони складаються з таких частин: вступ (заспів), епічна розповідь (розгортання сюжету), кінцівка (славослов’я).
Однією з найвідоміших є «Дума про козака Голоту». Хто ж це такий? Козак Голота («голота» озна­чає «бідняк, незаможний») — це поетичний образ захисника рідної землі від іноземних загарбників. Дехто вважає, що цей персонаж має історичне підґрунтя: у ньо­му, начебто, змальовано одного зі сподвижників Богдана Хмельницького — полковника Іллю Голоту.
5. Слухання. «Дума про козака Голоту».
-  Зверніть увагу на характер твору.
- З якими почуттями, на вашу думку, треба виконувати музику цього жанру?
       - Як у думі оспівується образ козака?
       - Які риси характеру пер­сонажу відображено у творі?

6. Підсумки уроку.

  - В чому особливість думи як музичного жанру?

Немає коментарів:

Дописати коментар