пʼятницю, 8 вересня 2017 р.

УРОК 2
Тема. Музика крізь віки.
Мета. Визначити роль стилізації як основи розвитку сучасного музичного мистецтва. Формувати вміння спостерігати за інтонаційним розвитком музичних образів, порів­нювати контрастні за характером музичні образи. Виховувати патріотизм, кращі моральні духовні якості особистості, естетичний смак.
Музичний матеріал: Й. С. Бах, «Токата і фуга ре мінор» у класич. вик., у вик. В. Зінчука (електрогітара), Роберта Тісо (на склянках) фрагмент; Й. С. Бах, «Кавова кантата» (фрагмент); А.Сердюк «Легенда про пісню» (роз­учування).
Тип уроку: урок поглиблення теми.
 Обладнання: музичні інструменти (баян), магнітофон (музичний центр,DVD), підручник «Музичне мистецтво» 7 кл. (Л.Масол, Л.Аристова).
ХІД УРОКУ
1. Організаційний етап уроку.
Вхід учнів до класу під звучання «Легенди про пісню» А. Сердюка.
Музичне вітання.
2. Актуалізація музичних вражень, опорних знань учнів.
   Чи знайома вам музика, що прозвучала на початку уроку?
  Які думки вона вам навіяла та з якими музичними образа­ми пов'язана?
  Чи зустрічались вам схожі музичні образи під час слухання музики вдома впродовж тижня?
           .
3. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Протягом багатьох років навчання музичному мистецтву ви слухали музику всесвітньо відомого німецького композитора Йоганна Себастьяна Баха. Композитор написав велику кількість музичних творів. І якби вам спало на думку власноруч переписати ноти всіх його творів, на це довелось би витратити декілька десятиліть! Йоганн Себастьян Бах — дійсно геніальний композитор, але за життя він здобув популярність лише як органіст.
Уся музика Баха побудована па контрапункті: дві, три, чотири та більше мелодійних ліній звучать водночас, створюючи дивну гармонію. Німецький геній довершив мистецтво фуги — дуже складної за формою композиції, яка зазвичай включає чотири музичні партії. Кожна мелодія подібна до інших, але всі вони виконуються в різний проміжок часу.
Найвідомішим поліфонічним твором нині є Токата і фуга ре мінор Й.-С. Баха. Вона звучить нс лише в класичному виконанні, а й у різноманітних аранжуваннях.
4. Слухання токати і фуги ре мінор Й. С. Баха.

У деяких джерелах можна зустріти різні назви цього твору: Токата рс міпор, або Прелюдія (токата) ре мінор. Токата (з італійської «чіпати», «штовхати») в сучасному розумінні — це інструментальна п’єса, яка виконується у швидкому темпі. Прослухайте цей твір у рок-обробці.
5. Слухання токати і фуги ре мінор Й. С. Баха у виконанні В. Зінчука.

Творчість видатного композитора надихнула чима­лу кількість виконавців й аранжувальників різних часів. Цей твір набув такої популярності, що сучасні музиканти викопу­ють його навіть на склянках, келихах і фужерах. Послухай­те фрагмент цього твору у викопаній музиканта Роберта Тісо. Музичний інструмент, палко­му він виконує свої твори, на­зивають «скляною арфою» або «кристалофоном». Він являє собою три ряди келихів різно­го розміру, наповнених різним об’ємом води. Звуки, ніжні й дзвінкі водночас, видобува­ються шляхом легкого прове­дення пальцем по облямівці посуду. 
6. Слухання токати і фуги ре мінор Й. С. Баха у виконанні Р. Тісо.

- Передайте свої враження від твору Й-С Баха.
- Як змінилася музика?
- Яка виконання сподобалося більше? Чому?

7. Розповідь учителя.
Йоганн Бах часто імпровізував за клавесином на теми відомих пісень, створюючи вишукані й прості сюїти. Ці твори складають­ся з німецьких (алеманда), французьких (куранта), іспанських (сарабанда) та англійських (жига) танців.
Досить великої популярності набула і світська вокально-інструментальна музика Баха. Композитор написав близько 30 кантат, вокально-інструментальних творів для солістів хору та оркестру. Вони пронизані веселими та життєрадісними інтонаціями, у кожній із них спостерігається гумор автора.
Послухайте уривок з «Кавової кантати» (1732 р.) — дотепної жанрової сценки, у якій буркотливий батько забороняє доньці пити каву — модний на той час напій. Але винахідлива донька дуже легко обходить його заборони.

8. Слухання фрагменту «Кавової кантати» Й. С. Баха

9. Продовження розучування пісні А. Сердюка «Легенда про пісню».
У ході розучування слід звернути увагу на текст пісні, двого­лосся приспіву, виразність виконання.
   Який образний зміст цієї пісні?
   Чи відчутний у пісні вплив народного фольклору? Якщо так, то визначте, у чому саме.

10. Підсумок уроку.
   З якими музичними образами ви познайомилися на уроці? Із чим вони пов'язані?
Оцінювання музично-творчої діяльності учнів на уроці.

11. Домашнє завдання.

Слухати музику на власний вибір.

1 коментар: