суботу, 28 жовтня 2017 р.

УРОК 9
Тема. Кантата.
Мета. Визначити особливості відображення життєво­го змісту та почуттів у жанрі кантати. Збагатити емоційно-естетичний досвід учнів через осягнення художньо-образної суті музичного мистецтва, через пісенну творчість. Розвивати творчі здібності учнів. Виховувати ін­терес до хорової музики, а також почуття прекрасного та есте­тичний смак.
Музичний матеріал: Л.Дичко «Веснянка» з кантати «Пори року» (слухання); І.Кириліна «Будинок під блакитним дахом» (виконання).
Тип уроку: урок поглиблення теми.
Обладнання: музичні інструменти (баян), магнітофон (музичний центр,DVD), підручник «Музичне мистецтво» 6 кл. (Л.Масол, Л.Аристова).
ХІД УРОКУ
1. Організаційний етап уроку.
Вхід учнів до класу (кабінету) під звучання фрагменту Реквієму В.А.Моцарта.
Музичне вітання.
2. Актуалізація музичного досвіду учнів.
Яка музика вітала вас, коли ви заходили до класу (ка­бінету)?
До якого музичного жанру вона належить?
Які приклади впливу музики на людину ви можете на­вести?
— Із якими музичними враженнями ви прийшли на сьогод­нішній урок?
3. Виконання пісні І.Кириліної «Будинок під блакитним дахом».
Який характер пісні?
Яка основна ідея цього музичного твору?
4. Мотивація музично-навчальної діяльності учнів.
Слово «кантата» походить від італійського саntаrе, що означає «співати». Жанр кантати виник кілька століть тому, але спочатку був призначений для співу в супроводі музичного інструмента. Сучасна кантата — це великий музичний твір, що складається з кількох частин і може виконуватися хором, солістами та симфонічним оркестром.
Звернімося до словничка
Кантата — жанр вокально-хорової музики; великий твір для хору, соліста й оркестру.
            Зазвичай, усі частини кантати поєднані між собою спільною ідеєю, кожна з них послідовно розкриває ту саму тему. Виражальні засоби музичного мистецтва та літератури, поєднуючись і взаємодіючи між собою, дають змогу авторам кантати (поетові й композитору) яскраво та різноманітно втілити свій задум.
Серед авторів кантат чимало українських композиторів. Урочисті та лірико-епічні кантати писали Микола Лисенко, Левко Ревуцький, Денис Січинський, Станіслав Людкевич.
Леся Дичко — сучасний автор високохудожніх хорових творів, зокрема кантат. Також вона писала інструментальні п'єси для дітей.
Кантата "Пори року" Лесі Дичко складається з чотирьох частин, текст до яких взято з українських календарно-обрядових пісень:
           Частина 1 "ВЕСНА" - "Вийди, вийди, Іванку";
                                                 "Благослови, мати, весну закликати".
           Частина 2 "ЛІТО" - "Петрівочка, мала нічка";
                                             "Ой, нас чотири подружечки";
                                             "А ми кривого танцю йдем".
           Частина 3 "ОСІНЬ" - "Ой, на горі жита много";
                                               "Дівка Явдошка сіяла пшеницю".
           Частина 4 "ЗИМА" - "Щедрий вечір" (початок).
Прослухайте першу частину кантати.
5. Слухання. Л.Дичко «Веснянка» з кантати «Пори року».
- Схарактеризуйте загальний настрій музики.
- Які образи виникають в уяві?
- Пригадайте, які ще композитори писали музику, присвячену порам року. 

6.Підсумок уроку та організація дискусії «Моя думка».
Проводять як підсумок вивченого, організовуючи творчі гру­пи, з використанням технології «Мікрофон».
Питання для дискусії.
-    Розкрийте жанрові особливості кантати.
-    Пригадайте, кантати яких композиторів ви слухали.

Підсумок уроку.
Оцінювання музично-творчої діяльності учнів на уроці.
7. Домашнє завдання.

Слухати музику за власним вибором, підготуватися до розпо­віді про її характер та втілені в ній почуття на наступному уроці.

Немає коментарів:

Дописати коментар