суботу, 14 жовтня 2017 р.

УРОК 7
Тема. Меса, літургія, концерт.
Мета. З’ясувати значення понять «духовна музика», «меса», «літургія», «хоровий концерт». Розвивати вокально-хорові навички та вміння вдумливо сприймати й інтерпретувати контрастні за змістом і. зву­чанням твори. Ви­ховувати ціннісне ставлення до праці, до людей, до власного «я».
Музичний матеріал: Д.Бортнянський Хоровий концерт№15 (1 ч.) (слухання); Н.Май «Хвостики-метелики»(розучування)
Тип уроку: урок введення у тему.
Обладнання: музичні інструменти (баян), магнітофон (музичний центр,DVD), підручник «Музичне мистецтво» 6 кл. (Л.Масол, Л.Аристова).
ХІД  УРОКУ
1. Організаційний етап уроку.
Вхід учнів до класу (кабінету) під звучання запису церковного хору.
2. Актуалізація музичного досвіду учнів.
  Яка музика прозвучала на початку сьогоднішнього уроку?
  Які почуття вона викликала у вас?
  Хто виконує хорову музику?
  Пригадайте, за допомогою чого народжуються хорові мелодії.
  Як називаються чоловічі, жіночі й дитячі голоси в хорі?
  Де зазвичай звучить духовна хорова музика?
3. Мотивація навчальної діяльності.
Хорова музика завжди відігравала важливу роль у духовному житті людей. У давнину при монастирях існували співочі школи, діяльність яких сприяла поширенню хорового мистецтва, розвитку багатоголосного співу. Хорова музика при вертала увагу багатьох композиторів. Світової слави здобули хорові твори Джованні Палестріни, Йоганна Себастьяна Баха, Георга Фрідріха Генделя, Модеста Мусоргського, Петра Чайковського та інших.
Українська хорова культура формувалася впродовж століть і досягла високого художнього рівня. До золотої скарбниці українського музичного мистецтва увійшли хорові твори Дмитра Бортнянського, Максима Березовського, Артема Веделя, Миколи Лисенка, Кирила Стеценка, Олександра Кошиця ця та інших.
4. Розповідь учителя про месу і літургію.
Здавна хоровий духовний спів разом з монументальним живописом й архітектурою особливим чином поєднуються і взаємодіють між собою. Такий синтез мистецтв потужно впливає на внутрішній стан людини, пробуджуючи в ній глибокі почуття. Нерідко під час прослуховування духовної музики в уяві виникають образи, так чи інакше пов'язані з величчю храму. Коли ж ми споглядаємо ікони, мозаїки, фрески, то ніби чуємо неперевершений хоровий спів. Колись у спеціальних церковних приміщеннях — каплицях-капелах — розміщувався чоловічий хор, який співав без супроводу музичних інструментів. Згодом словом «капела» почали називати не лише каплицю, а й ансамбль музикантів, які співали в ній. Пізніше ця назва поширилися й на інструментальні ансамблі. Нині, коли говорять, що хор співає а капела (тобто «як у капелі»), ідеться про спів без інструментального супроводу. Головне богослужіння в католицькій церкві називається месою. Вона присвячена споминам про Ісуса Христа і виконується хором у супроводі органа.
У православному храмі виконують літургію, яку співає хор а капела. Тож музично-виконавські традиції меси й літургії дещо відрізняються.
Поступово розвиваючись, меса і літургія перетворилися на самостійні музичні жанри: виникли твори, призначені для великого хору, симфонічного оркестру і солістів. Сьогодні літургію і месу можна почути у виконанні академічних оркестрів і хорів у концертній залі, філармонії.
Звернімося до словничка
Меса — жанр духовної музики; багаточастинний хоровий твір, написаний на духовний текст.
Літургія — жанр духовної хорової музики, що виконується а капела.
5. Слухання 1 частини Хорового концерту №15 Д.Бортнянського
    Великого поширення Б українській культурі набув жанр хорового концерту. Духовний концерт № 15 «Придіте, воспоєм» Дмитра Бортнянського — один з най кращих творів у хоровій спадщині композитора. Він складається з трьох контрастних частин, кожна з яких зворушує своєю яскравістю і самобутністю.


 - Які емоції викликає концерт?
 - Який загальний характер музики першої частини?
 - Які прийоми музичної виразності використовує композитор?
Звернімося до словничка
Хоровий концерт — жанр духовної музики; багаточастинний акапельний твір, в основі розвитку якого лежить зіставлення співацьких голосів (партій). 

6. Продовження розучування пісні Н.Май «Хвостики-метелики».

7. Підсумок уроку.
  Яка музика звучала на сьогоднішньому уроці?
  Які її образи?
  Які почуття вона у вас викликала?
  У яких кольорах ви уявляєте музику композитора Д.Бортнянського?

  Які висновки ви можете зробити для себе?

Немає коментарів:

Дописати коментар