Урок 31
Тема. Музично-театральні жанри: балет.
Мета. Визначити особливості відтворення енергії, ритму
життя в балетних виставах. Формувати образно-асоціативне мислення, особистісне
ставлення до музики, вміння її оцінювати. Розвивати художньо-творчі та загальні
здібності учнів. Виховувати почуття патріотизму, відповідальності за справу.
Музичний
матеріал: А.Хачатурян Балет «Спартак» (сприймання);
В. Соловйов-Сєдой «Балада про солдата»
(розучування).
Тип
уроку: урок поглиблення теми.
Обладнання: музичні інструменти (баян), магнітофон (музичний
центр,DVD), підручник «Музичне мистецтво» 6 кл. (Л.Масол,
Л.Аристова).
ХІД УРОКУ
1. Організаційний етап уроку.
Вхід учнів до класу (кабінету) під звучання фрагмента
балету «Спартак» А.Хачатуряна.
2. Актуалізація музичних вражень, опорних знань учнів.
(проводиться у формі діалогу).
— Чи знайома вам музика, під яку ви заходили до
класу?
— Які думки вона навіяла?
— Чи схожа вона на музику, яку ви слухали вдома?
—
Пригадайте, чим відрізняються
класичний і характерний танці.
— Якому з них притаманні витонченість і граційність,
а якому — рухи, що відтворюють народні танці? Поясніть роль пантоміми в балеті.
3. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Балет — слово
французького походження з італійськими коренями, що означає «танець». Тобто
балет — це музична вистава, зміст якої втілено засобами танцю. Цей синтетичний жанр
творчості поєднав драматичне, музичне, хореографічне та образотворче мистецтво.
Звернімося до словничка
Балет —
музично-театральний жанр; твір, зміст якого виражено в музично-хореографічних
образах.
Балет виник
в Італії, де на карнавалі полюбляли ставити веселі танцювальні сценки. А у
Франції розквітнув пишний і урочистий придворний балет. Саме французькі
хореографи, з-поміж яких
виявилося чимало справжніх майстрів, створили специфічну мову хореографічного
мистецтва. Балет
складається із класичного танцю, характерного танцю і пантоміми, за
допомогою якої танцівники «розмовляють» один з одним. У сучасному балеті
застосовуються також рухи, запозичені з гімнастики й акробатики.
Балетний жанр приваблював багатьох українських композиторів, зокрема, Євген
Станкович написав балети «Ніч перед Різдвом» за твором М. Гоголя, «Ольга»,
«Вікінги» та «Володар Борисфену» на історичні сюжети.
В Україні
балетні вистави, опери й оперети можна подивитися в музичних театрах Києва,
Одеси, Львова, Донецька, Харкова, Дніпропетровська, а також у Київському
муніципальному академічному театрі опери та балету для дітей та юнацтва —
спеціальному музично-театральному закладі для дитячої аудиторії глядачів.
Балет Арама Xачатуряна «Спартак» за мотивами однойменного роману Рафаелло
Джованьолі став одним із популярних творів цього жанру. Він увійшов до
репертуару балетних труп кращих музичних театрів світу.
Основа драматургії балету «Спартак» — протистояння двох сил: римських
легіонерів і повсталих гладіаторів на чолі зі Спартаком. У музиці балету
втілилися найхарактерніші особливості творчості Арама Хачатуряна: яскраві
музичні теми-образи, що миттєво запам'ятовуються, своєрідна виразна мелодика, у
якій європейські інтонації органічно поєднуються зі східними, контраст і
динамізм у розвитку музики.
4.Перегляд
фрагментів балету «Спартак» А.Хачатуряна.
— Висловте своє ставлення до музики балету.
— Які емоції вона викликає?
— Схарактеризуйте роль оркестрового колориту в Адажіо
та в батальних сценах.
— Які твори композитора вам відомі?
5.
Розучування «Балади про солдата» (музика композитора В.Соловйова-Сєдого
на слова М. Матусовського).
— Що означає музичний термін «балада»?
У середні віки баладою називали
народну пісеньку, яка супроводжувала танець. Недарма її назва походить від
латинського ballo — танцювати.
Потім жанр балади прийшов до літератури як лірико-епічний драматичний твір, основу змісту якого
складають історичні події, старовинні легенди і перекази. У такому самому
значенні в епох романтизму балада повернулася до музики — вокальної та інструментальної.
У музичних баладах оживають легендарні, інколи фантастичні персонажі сивої
давнини та реальні особи й історичні події різних часів.
Музика балади розгортається
послідовно, відображаючи розвиток сюжету поетичного тексту або програмного
задуму інструментального твору.
— Прочитайте текст пісні.. Про які історичні події в
ній розповідається?
— Подумайте: чому поет присвятив твір солдату? Які
почуття він вкладає у вірш?
— Як ви гадаєте: яка музика зможе передати зміст і
характер поезії М. Матусовського?
Слухання «Балади про солдата» в запису.
— Які ваші враження від почутої пісні?
— Які почуття та думки вона викликає?
6.
Підсумок уроку.
— Яка музика звучала на нашому уроці?
— Чим вона вас вразила?
— Яким подіям присвячена пісня «Балада про солдата»?
Які почуття вона викликає?
— Розкажіть про жанрові особливості балету.
Оцінювання музично-творчої діяльності учнів на
уроці.
8.
Домашнє завдання.
Слухати музику за власним
вибором, підготувати розповідь про її характер і зміст.
Немає коментарів:
Дописати коментар