неділю, 9 квітня 2017 р.

УРОК 29. ФОРМА РОНДО В МУЗИЦІ
Мета. Дати поняття «рондо»; закріпити знання про види маршів; розвивати співацькі навички, творчі здібності; створювати правильний ритмічний рисунок вправ; відтворювати ритмічні вправи; виховувати любов до му­зики.
Музичний матеріал: В. А. Моцарт «Турецьке рондо», Богдана Фільц «Весняне рондо» — слухання. По- співки на музику Дмитра Кабалевського «Класне рондо» — розучування (с. 98-101).
Обладнання: підручник «Музичне мистецтво» 3 кл. (Л. Аристова, В. Сергієнко), музичні інструменти; комп'ютер; фонохрестоматія.
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
І.   Організаційна частина.
Всі мерщій сідайте, діти!
Домовляймось не шуміти,
На уроці не дрімати,
Руки вчасно підіймати.
1.      Вхід до класу під звучання пісні (за вибором учителя).
2.      Музичне привітання.


III.  Ритмічні вправи.

IV.  Повідомлення теми уроку.
1.      Робота з підручником, с. 98.
2.      Пізнавальна бесіда.
Історія виникнення побутового жанру «марш» дуже цікава. До нас дійшли лише деякі факти. Відомо, що типова риса маршу — наявність ритмічного (ударного) інструмента. У старогрецьких трагедіях ритмічний акомпанемент супроводжував вихід акторів на сцену. Наприкінці XVI століття солдати армії імператора Максиміліана марширували під акомпанемент флейти і барабана; цей звичай запозичили й французи. Інша рання форма маршу з’являється в театральних п’єсах і операх XVIII ст., тоді марші супроводжували появу акто­рів на сцені.
Марш (італ. тагсіа, франц. marche, від marcher — крокувати) у музиці — музичний твір (інструментальний чи вокальний), що мас енергійний, чіткий ритм крокування, ходи. Для маршу характерні чіткий ритм, помірний темп, музичний розмір 2/4 або 4/4.
Марші бувають похідні, урочисті, спортивні, казкові, траурні...
Всі організовані ходи великого числа людей — військові, церемоніальні або святкові процесії — супроводжують марші. Це особливо актуально для ар­мії, тут марш не тільки організовує воїнів, а й вселяє в них бадьорий дух. Для військового маршу характерні фанфари і барабанний дріб.
Парадний марш виконується в разі урочистого проходження військ, по­хідний звучить на стройових прогулянках і навчаннях, зустрічний марш супро­воджує прапор і начальство, траурний виконують, покладаючи вінки на похо­ронах. Жалобний марш відрізняється від інших повільним темпом, мінорною тональністю і меншою роллю фанфарних оборотів мелодії.
Значення маршів завжди зростало у воєнні роки і під час революцій. Ба­гато великих композиторів зверталося до жанру маршу, вводили його в опери, балети, п’єси та інші геніальні твори. В Україні було написано немало чудо­вих маршів та маршових мелодій, під які крокували запорозькі козаки, легіон Українських січових стрільців та воїни УПА.
Спортсмени теж піднімають свій бойовий дух ритмічними маршами на зборах і великих змаганнях. «Спортивний марш «Трудових резервів» та «Спор­тивний марш» І. Дунаєвського — яскраві тому приклади.
Не можна не згадати й знаменитий весільний марш Ф. Мендельсона з його п’єси «Сон у літню ніч». У США і Європі виконують «Весільний хор» з опери «Лоенгрін» Р. Вагнера.

3. Вправа «Незакінчена фраза».
Учитель починає фразу, а учні повинні її закінчити.
•       Музичний твір (інструментальний чи вокальний), що має енергійний, чіткий ритм крокування, ходи, називають... (маршем)
• Марші бувають... (похідні, урочисті, спортивні, казкові, траурні).
•       Вид мистецтва, в якому засобами створення художнього образу є рухи й положення тіла танцюристів, називають... (танцем).
•      Основою всіх жанрів (видів) вокальної та інструментальної музики є... (пісня, танець, марш).
• Найголовніший тип музики — це... (пісня).

V. Слухання музики.
В. А .Моцарт «Турецьке рондо», Богдана Фільц «Весняне рондо».

      1.  Загальні відомості про композиторів.
 2.  Обговорення прослуханих творів.

VI. Фізкультхвилинка.
Ми берізки і кленці,
В нас маленькі стовбурці, (встати)
Ми в стрункі стаєм рядки,
Виправляєм гілочки, (руки поставили перед собою)
Ледь зіп’ялись з корінців,
Дістаємо промінців, (руки підняти вгору)
Ми стискаєм їх вогонь В зелені своїх долонь, (стискають кулачки)
Хилять свіжі вітерці
Вліво-вправо стовбурці, (нахили тулуба)
Ще й верхівки кожен ряд
Нахиля вперед-назад, (вправи для шиї)

VII. Вивчення пісні.
Поспівки на музику Дмитра Кабалевського. «Класне Рондо» — розучування.
1.  Слухання пісні у виконанні вчителя чи фонограми +.
2.  Робота над піснею за с. 100-101 підручника.

VIII. Підсумок уроку. Релаксація.

2 коментарі:

  1. Бажаю вам і надалі працювати творчо і натхненно. На жаль я завершую свій педагогічний шлях але буду радити користуватися вашими доробками .

    ВідповістиВидалити
  2. Марія Буторіна з 3-А класу ознайомиламь зі змістом уроку. 2 музичних твори ми прослухали. Фрази закінчили. Фізкультхвилинку виконали.
    На жаль, до тексту і мелодії пісні доступу не маємо.
    Дякуємо за цікавий урок

    ВідповістиВидалити