пʼятниця, 14 квітня 2017 р.

Урок № 30. КАЗКА, ЯКУ РОЗПОВІЛА МУЗИКА (продовження)
Мета:
•      навчальна: продовжити ознайомлювати учнів із поняттям «тембр», дати визначен­ня понять «ударні інструменти», «валторна»; навчати учнів відчувати зміну тембрів; пояснити залежність характеру музичних образів від тембру інструмента;
•      розвивальна: розвивати уявлення учнів про широкий світ музичних інструментів та їх можливості;
виховна: виховувати культуру слухання симфонічної музики.
Музичний матеріал: С. Прокоф'єв. Тема Вовка із симфонічної казки «Петрик і Вовк»; поспівка «Гойдалка»; І. Кириліна «Бичок та Їжачок»; А. Кос-Анатольський «Чабанець».
Наочні посібники: нотна хрестоматія; портрети С. Прокоф'єва, І. Кириліної, А. Кос- Анатольського.
Обладнання: ТЗН; дитячі музичні інструменти; фонохрестоматія; зображення ударних музичних інструментів, валторни.
Тип уроку: комбінований урок.
                                                      Хід уроку
Учні входять до класу під музичний супровід (тема Петрика з симфо­нічної казки «Петрик і Вовк» С. Прокоф’єва).
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Перевірка готовності класу до уроку. 
Музичне вітання.
2.    АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Бесіда
     - Хто нас радо зустрів на початку уроку? (Петрик із симфонічної казки «Петрик і Вовк»)
     Як ви здогадалися, що саме він, а не Вовк чи мисливці? (Учні розповіда­ють про особливості казки з розподілом музичних інструментів для кож­ного персонажа.)
     Доберіть для голосів музичних інструментів казки — кларнета, фагота, флейти і гобоя — характеристики.
М’який         Ніжний       Радісний        Дзвінкий    Сиплий      Теплий
 Різкий         Грубий         Хриплий        Низький      Густий       Високий
3. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Кожен музичний інструмент має неповторний голос, що ми мо­жемо легко відрізнити. Упевнений (-на), що ви хотіли б дізнатися продовжен­ня симфонічної казки «Петрик і Вовк»
С. Прокоф’єва.
4. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Робота з поняттями
Тему Вовка виконує ще один духовий інструмент — валторна. На відмі­ну від дерев’яних духових інструментів (флейти, гобоя, кларнета, фагота), цей інструмент зроблений з міді, тому голос у нього потужніший і нагадує голос Вовка.
Слухання музики
Учитель. У симфонічній казці Вовк дуже злий та страшний, і тому його тему виконують одразу три валторни. Послухайте тему Вовка та дайте відпо­відь на запитання.
  Яким є характер цього персонажа казки?
Слухання теми Вовка із симфонічної казки «Петрик і Вовк»               С. Прокоф'єва
Хто захистить Пташку, Качку, Дідуся, Петрика від страшного Вовка? Уся надія на мисливців: постріли їхньої зброї обов’язково налякають злу тварину!
     Які інструменти ви б обрали, щоб зобразити постріли?
С. Прокоф’єв знайомить нас ще з однією родиною музичних інструментів: це ударні інструменти, до яких належать великий барабан і литаври.
     Послухайте тему мисливців. Які інструменти виконують цю тему?
Гра «Оркестр»
Учитель. Створімо незвичайний оркестр. Слухаючи казку «Петрик і Вовк», ви показуватимете, як грають на музичних інструментах — струнних, духових та ударних.
Слухання симфонічної казки «Петрик і Вовк» С. Прокоф'єва з імітацією гри на музичних інструментах
Вокально-хорова робота
Учитель.У нашому безмежному світі можна почути стільки голосів!
Звучить аудіозапис музики лісу. Учитель розповідає про голоси лісу.
     Спробуймо повторити «голоси» різних предметів та істот!
Розспіванка «Хто чим співає?»
У кульбабок білих — виліталка (легко здувають уявний пух із долоньок).
У мотоцикла — ричалка («трр-трр»),
У годинника — спішилка (активно й чітко вимовляють склади «тік-так»).
У дівчат — смішинка (вимовляють склади «хі» та «ха» у фальцетному регістрі).
 У мишки — пищалка (вимовляють склад «пі» тоненько й швидко).
У вітру — здувалка (довго видихають повітря).
У каблучків — цокалка (легко й рухливо цокають язиком).
У носа — сопілка (легко й швидко шмигають носом).
У їжака — пихтілка (пошепки й неголосно вимовляють склад «пих»).
У телефона — дзвонилка («тру-у-у»).
А в сонця — світилка (кожна дитина співає будь-який звук).
Учитель. Отже, усі бажають співати. Можливо, ми цього навчилися у природи. Чи помітили ви, що у чоловіків голоси низькі, густі; у жінок — ви­сокі та мелодійні; у дітей — дзвінкі й тонкі. У всіх людей різняться тембри.
І слон, і комарик,                          
Краплинка і колос
Мають свій власний                     
Та рідкісний голос.
Тембри голосів тварин, птахів та музичних інструментів ми вже впізнава­ли, а тепер перевіримо, чи впізнаєте ви голоси своїх друзів. Спочатку вивчимо поспівку «Гойдалка».
Вивчення поспівки «Гойдалка»
Учитель. На нас очікує зустріч ще з двома мешканцями природи. З яки­ми саме — ви дізнаєтеся, послухавши пісню Ірини Кириліної.
Слухання та розучування пісні «Бичок та Їжачок» і. Кириліної
Повторення пісні «Чабанець» А. Кос-Анатольського
5.      ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
     Що таке тембр?
  Про які музичні інструменти ми дізналися, слухаючи симфонічну казку «Петрик і Вовк»?

Немає коментарів:

Дописати коментар