УРОК 29
Тема. Електронна
музика.
Мета. Визначити характерні особливості та виражальні можливості електронної
музики. Поглибити знання учнів про різноманітний світ інструментальної музики.
Розвивати творчі здібності учнів (творчу увагу, уяву), образне сприйняття
музики. Виховувати ціннісне ставлення до музики, людських почуттів, естетичний
смак.
Музичний матеріал: К. Штокгаузен, цикл «Звук. 24
години дня. Година №13. Космічні пульси» (слухання); А. Олейнікова, «Жити щоб веселіш»
(розучування).
Тип уроку: урок поглиблення теми.
Обладнання: музичні інструменти (баян), магнітофон (музичний
центр,DVD), підручник «Музичне мистецтво» 7 кл. (Л.Масол,
Л.Аристова).
ХІД УРОКУ
1. Організаційний етап уроку.
Вхід учнів до класу (кабінету) під звучання музики на вибір вчителя.
Музичне вітання
2. Актуалізація музичного досвіду учнів.
- З якими музичними враженнями ви
прийшли сьогодні на урок?
- Яка музика схвилювала вас
найбільше?
3. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Сьогодні,
поряд із народною і класичною музикою, найчастіше у програмах радіо і
телебачення, у кінофільмах і комп’ютерних іграх лунає сучасна музика у
виконанні на електронних інструментах — електрогітарах, синтезаторах тощо. І це
не дивно, адже в епоху розвитку електротехнологій змінюється палітра музичного мистецтва.
З появою електронно-акустичної апаратури виникають нові можливості для
композиторів і виконавців. Зароджується новий напрям мистецтва — електронна
музика.
Звернімося до словничка.
Електронна музика — музика,
створена з використанням електронних музичних інструментів і технологій (часто
за допомогою спеціальних комп’ютерних програм)
У 1948 р.
французький інженер-акустик П’єр Шеффер створював чимало шумових дослідів. Саме
вони згодом стали основою конкретної музики,
яка в подальшому вплинула на розвиток електронної музики. Конкретна музика — це
сукупність викривлених (перекручених) природних шумів, для якої характерна
відсутність мелодії. Ідеться про такі шуми як плескіт морських хвиль,
шелестіння листя, спів пташок, завивання вітру, стукіт крапель дощу, а також
звуки молотів, поїздів, машин тощо. Найвідомішою роботою в даному стилі є
«Електронна поема» Едгара Вареза, яка вперше прозвучала на відкритті
Брюссельської всесвітньої виставки у 1958 р. і згодом стала її гімном.
Конкретна музика різнобічно вплинула на формування великої кількості стилів
електронної музики, однак найвизначніше її досягнення полягає в тому, що вона є
«пращуром» академічної електронної музики. Зважаючи на складність роботи з
обладнанням того часу, електронна музика не отримала в даний період широкого
поширення. Однак у 90-х рр. відбулося повторне відродження електронної музики.
Для її виконання використовували вже електромеханічні музичні інструменти,
наприклад електрогітари, синтезатори й комп'ютери. Усі ці інструменти стали доступні
не лише професійним студіям звукозапису, а й широкому загалу. Тому електронна
музика, яка раніше розвивалася переважно композиторами академічного напряму,
стала частиною поп-культури. В електронній музиці особливу роль відіграють
темброві і фактурні барви, колористичні ефекти, які виникають завдяки
експериментуванню з різними звучаннями.
Легендою
музичної електроніки, піонером і лідером електронної музики вважається
Карлхайнц Штокхаузен, автор понад трьохсот творів у цій галузі.
4. Слухання. К. Штокгаузен, цикл «Звук. 24 години
дня. Година №13. Космічні пульси»
- Які почуття викликає електронна музика?
- Чим вона вражає слухачів?
- Чому, на вашу думку, К. Штокхаузен назвав свою композицію «космічною»?
5. Розучування пісні А.Олейнікової «Жити щоб веселіш».
6. Підсумок уроку.
- Яка музика звучала на
сьогоднішньому уроці?
- Що нового ви дізналися про
електронну музику?
- Які ви знаєте електронні
музичні інструменти?
- На якому з них бажаєте
навчитися грати?
Немає коментарів:
Дописати коментар