суботу, 25 лютого 2017 р.

Урок 24
Тема. Варіації.
Мета. Продовжувати знайомство учнів з об­разами, втіленими в музичних творах різних жан­рів. Закріпити визначення поняття «варіації». Розвивати художньо-творчі здібності, здатність до самореалізації. Виховувати інтерес до народної пісні.
Музичний матеріал: Р.Гриньків Варіації на тему української народної пісні «Йшли корови із діброви» (слухання); М.Рожко «Краплини мрії» (виконання).
Тип уроку: урок поглиблення теми.
Обладнання: музичні інструменти (баян), магнітофон (музичний центр,DVD), підручник «Музичне мистецтво» 6 кл. (Л.Масол, Л.Аристова).
ХІД УРОКУ
1. Організаційний етап уроку.
Вхід учнів до класу (кабінету) під звучання пісні М.Рожка «Краплини мрії».
2. Актуалізація музичних вражень, опорних знань учнів.
  Яка музика  музичні події тижня вас схвилювали?
  Що ви можете розповісти, виконати?
3. Виконання пісні М.Рожка «Краплини мрії».
Підготовчий етап перед виконанням:
  Яким має бути виконавський план пісні?
  Які рухи, супровід можна придумати?
Виконання пісні з рухами, ритмічним супроводом згідно з ви­конавським планом.
4. Мотивація музично-навчальної діяльності учнів.
    Варіації, тема з варіаціями, варіаційний цикл — усе це назви музичної форми, що складається з теми та декількох (не менше двох) її змінених відтворень — варіацій. Твір у варіаційній формі належить до найдавніших музичних жанрів.
Звернімося до словничка
Варіації—жанр камерно-інструментальної музики; твір, у якому основна тема повторюється кілька разів у зміненому вигляді.
    Мелодію, яка з'являється на початку твору, композитор щоразу змінює і представляє її слухачеві інакшою. Так, в одній варіації можуть змінитися гармонія, в іншій — ритм; у якійсь музична тема прикрашається новими звуками (змінюється фактура). Однак у кожній варіації завжди можна розпізнати початкову тему, якою видозміненою вона не була б.  Композитори створюють варіації на народні мелодії, на власні теми, а також на теми інших авторів.
5. Слухання Варіацій на тему української народної пісні «Йшли корови із діброви» Р.Гриньківа (у виконанні бандури та «Пікардійської терції») .


     
 - Схарактеризуйте тему, її темброве забарвлення.
 - Які зміни музики відбулися у процесі варіювання теми?
 - Чим відрізняється варіаційний розвиток від розвитку музики в сонатній формі?
6. Робота в групах.
         Розподіліть куплети української народної пісні (за вибором) і створіть варіації на цю мелодію, імпровізуючи ритмічний супровід, змінюючи темп і динаміку, виконуючи з рухами,з інсценізацією, тощо. 
7. Підсумок уроку.
    Яке враження справив на вас урок, його музика?
    Яка основна тема об'єднує музичні твори, що звучали на уроці?
    Які особливості варіацій як жанру і форми музики?
    Самостійно дослідіть, хто з українських композиторів писав варіації на народні теми. Послухайте і схарактеризуйте ці твори.

1 коментар: