суботу, 11 лютого 2017 р.

22 УРОК
Тема. Етюд.
Мета. Визначити жанрові особливості етюдів. Розвивати вміння інтерпрету­вати, виконувати музичні твори, образне мислен­ня, творчу уяву. Виховувати інтерес до класичної музики, до творчості Ф.Ліста, Н.Паганіні, В.Косенка.
Музичний матеріал: В.Косенко Сюїта для фортепіано «11 етюдів у формі старовинних танців» (слухання); Ф.Ліст Етюди №3 («Кампанелла»), №5 («Полювання») із циклу «За каприсами Паганіні»; О.Антоняк «Мамині руки» (виконання).
Тип уроку: урок поглиблення теми.
Обладнання: музичні інструменти (баян), магнітофон (музичний центр,DVD), підручник «Музичне мистецтво» 6 кл. (Л.Масол, Л.Аристова).
ХІД УРОКУ
1. Організаційний етап уроку.
Вхід учнів до класу (кабінету).
Музичне вітання.
2. Актуалізація музичних вражень, опорних знань учнів.
Із якими музичними враженнями ви прийшли на урок?
  Про які музичні події ви можете розповісти?
Розповіді учнів про свої музичні уподобання.
3. Мотивація навчальної діяльності.
Коли живописець розпочинає працювати над картиною, він спочатку створює етюд,тобто невеликий малюнок з натури, який потім детально вивчає, щоб намалювати за ним високохудожній твір. У музиці також є етюди — невеликі п'єси, призначені для оволодіння певними технічними прийомами: пасажами, акордами, штрихами. Етюди — це наче спеціальні вправи для виконавців, наприклад, для юних музикантів. Прекрасну музику віртуозних, високохудожніх етюдів Ф. Шопена, Ф. Ліста, С. Рахманінова піаністи часто виконують на концертах.
Звернімося до словничка
Етюд — жанр камерно-інструментальної музики, п’єса-вправа, призначена для вдосконалення технічних навичок гри на музичних інструментах.


4. Слухання фрагментів з Сюїти для фортепіано «11 етюдів у формі старовинних танців» В.Косенка.
"Гавот"
"Бурре"
"Сарабанда"

           Український композитор Віктор Степанович Косенко написав сюїту для фортепіано «Одинадцять етюдів у формі старовинних танців». Вона включає в себе п'єси різного характеру і настрою, однак об'єднані єдиним ліричним стилем композитора. Сам задум твору полягає у прагненні автора відродити сюїту з «придворних» танців різних народів, яка була поширена у старовинній європейській музиці. Так, у творі з'являються німецька алеманда, французькі куранта, гавот, менует, іспанська сарабанда, ірландська джига.
5. Слухання етюдів Ф.Ліста із циклу «За каприсами Паганіні» 
№3 – «Кампанелла» 

№5 – «Полювання»

         Угорський композитор Ференц Ліст був новатором у фортепіанній музиці, його творча діяльність змінила значущість фортепіано, яке перетворилося із салонного інструмента на концертний. Митець вважав, що саме фортепіано може «замінити» увесь оркестр. «У діапазоні своїх семи октав, — писав Ліст, — фортепіано містить обсяг цілого оркестру, і десяти пальців людини достатньо для відтворення гармоній, які звучать за допомогою об'єднання сотень музикантів».
           Концертні етюди Ф. Ліста стали зразком віртуозного стилю. Цикл етюдів «За каприсами Паганіні» пов'язаний із захопленням композитора майстерністю виконання італійського скрипаля Ніколо Паганіні. Ліст намагався передати досконалу техніку неперевершеного музиканта, при цьому не копіюючи складних скрипкових прийомів, а відтворюючи їх відповідно до особливостей свого інструмента — фортепіано. У фортепіанних п'єсах Ф.Ліста часто трапляються авторські вказівки — quasi tromba(ніби труба), quasi flauto (ніби флейта), імітація віолончелі, дзвонів тощо. В етюді «Полювання» композитор імітує сигнальне звучання валторн.
6.    Виконання пісні композитора О.Антоняка «Мамині руки».

7. Підсумок уроку.
  Якій темі був присвяченій урок?
  Яка музика вас вразила на уроці?
Що так е етюд у музичному мистецтві ?

Самостійно віднайдіть в Інтернеті етюди різних художників. Порівняйте етюди в музиці й образотворчому мистецтві. 

Немає коментарів:

Дописати коментар