суботу, 11 лютого 2017 р.

УРОК 22.
Тема. Французький шансон.
Мета. Визначити особливості розвитку французької естради у XX—XXI століттях на прикладах твор­чої діяльності Едіт Піаф, Джо Дассена та Патрісії Каас. Учити аналізувати зміст і звучання легкої музики, порівнюючи її зразки з різних країн, зна­ходити між ними спільне та відмінне. Закріпити знання понять «шансон», «шансоньє». Розвивати здатність виявляти й розуміти головну думку іншомовної пісні. Формувати відчуття рит­му та ансамблю під час колективного виконання пісні, здатність емоційно та виразно виконувати її, інтерес до французької естрадної музики. Ви­ховувати естетичний смак учнів.
Музичний матеріал: Е. Піаф, «Ні, я ні за чим не жалкую»; Джо Дассен, «Бабине літо»; П. Каас, «Безі» (слухання); В. Івасюк «Червона рута» (розучу­вання).
Тип уроку: урок поглиблення теми.
Обладнання: музичні інструменти (баян), магнітофон (музичний центр,DVD), підручник «Музичне мистецтво» 7 кл. (Л.Масол, Л.Аристова).

ХІД УРОКУ

1. Організаційний етап уроку.
Вхід учнів до класу (кабінету) під звучання пісні В. Івасюка «Червона рута».
Музичне вітання.
2. Актуалізація музичних вражень, опорних знань учнів.
- Якою музикою розпочався наш урок?
- Яку характеристику пісні ви можете дати?
3. Продовження розучування пісні В. Івасюка «Червона рута».
- Який додатковий матеріал до пісні ви підготували?
- Чи знаєте ви пісню схожого образного змісту?

4. Мотивація музично-навчальної діяльності учнів.
Найпопулярнішим музичним жанром Франції є шансон (з французької це слово означає «пісня»). Французький шансон — це народне або жанрове виконання пісень. Звуки шансону можна було почути у кафе, бістро, на вулиці. Як музичний жанр він виник ще у XV — XVI ст., а починаючи з кінця XIX    ст. цей термін застосовується переважно до професійних, естрадних співаків. У жанрі шансону викопували свої хіти такі відомі французькі співаки як Шарль Азнавур, Жорж Брассенс, Ів Монтан, Джо Дассен, Едіт Піаф, Мірей Матьє. Головною особливістю французького шансону є лірична мелодія та емоційна композиція, яку мав відобразити своїм голосом виконавець. За своїми сюжетами пісні шапсону — це реальні життєві історії. Мистецтво шансоньє (виконавця шансону) полягає в тому, щоб показати «міні-виставу», де співак не тільки виконує пісню, а «проживає» її. Найвідомішою виконавицею класичного шансону є неперевершена Едіт Піаф.
            Едіт Піаф (справжнє ім'я Едіт Джованна Ґассіон) (1915 - 1963) — всесвітньо відома французька співачка й акторка. Дитинство Едіт було складним, оскільки зростала дівчинка у бідних умовах, без належної уваги й любові батьків. У1935 р., перебуваючи на межі бідності й злиднів, Едіт помітив власник одного з кабаре в Парижі — Луї Лепле. Чоловік став першим наставником у творчій долі дівчини: вчив її співу, співпрацювати з музикантами, правилам етикету тощо. Окрім того, Лепле дав їй сценічне ім’я — Піаф (з французької «горобчик»). Його вибір не видається дивним: в Едіт неймовірним чином поєднувалися дзвінкий і водночас гнучкий голос, тендітна зовнішність і вольовий, життєстверджувальний характер. Спів Піаф з перших нот вражав усіх без винятку. З другої половини сорокових років Едіт Піаф успішно гастролює країнами всього світу. Щоразу концерт завершувався тривалими оваціями шанувальників її таланту. Навійдоміші пісні, зокрема «La vie en rose», «Padam... Padam…», «Sous le ciel de Paris», «Non, je ne regrette rien», переспівували безліч артистів різних часів. Творчість Піаф актуальна й сьогодні.

5. Слухання пісні «Non, je ne regrette rien» («Ні, я ні за чим не жалкую») у виконанні Едіт Піаф.
- Чи схвилювала вас музика?
- Схарактеризуйте манеру виконання співачки.
- Що найбільше вражає у її співі?

6. Розповідь учителя.
Джо Дассен (повне ім’я Джозеф Айра Дассен) (1938—1980) — французький співак і музикант американського походження. Народився в Нью-Йорку, у сім'ї популярного кінорежисера Жуля Дассена і Беатріс Лонер — угорської скрипальки. Має українське коріння: його дідусь прибув до Америки з Одеси. Джо здобував вищу освіту у Швейцарії, а потім і на батьківщині — в Америці. У 20-річному віці записав декілька пісень до фільму «Закон», а вже за рік ці пісні вийшли окремою платівкою. Відтоді Джо почав активно писати пісні, співпрацюючи з відомим італійським співаком Тото Кутуньо. Дассен писав пісні різними мовами: французькою, англійською, німецькою, іспанскою, італійською, російською, а також грецькою. Усі свої пісні Дассен виконував зворушливо и проникливо, а теплий, дещо оксамитовий тембр голосу й легка манера співу яскраво відображали усі ліричні й емоційні нюанси його неперевершених композицій.
7. Слухання пісні Джо Дассена «Lete Indien» («Бабине літо»).
- Висловіть власні враження від прослуханої пісні.
- Що найбільше вам сподобалося?

8. Розповідь учителя.
Патрисія Каас (нар. у 1966 р.) — відома французька співачка. Репертуар Каас — це суміш поп-музики, джазу і класичного шансону. У 13 років вона виграла престижний співацький конкурс. Відтоді розпочалася її професійна кар’єра спочатку в Німеччині, а потім у Франції. Дебютний альбом «Мадемуазель співає...» («Mademoiselle chante...») світ побачив у 1988 р. Відтоді було продано понад 17 мільйонів записів з її піснями, найяскравіші з яких відзначені численими нагородами різних конкурсів. Каас активно гастролює і нині, записує нові пісні й альбоми. Так, одним із останніх досягнень співачки вважають альбом «Патрисія Каас співає Піаф» (2012 р.), у якому артистка надала нового звучання, сучасного життя пісням видатної виконавиці середини XX ст. — Едіт Піаф.
9. Слухання пісні «Bessie» («Безі») у виконанні Патрисії Каас.

10. Підсумок уроку.
- Яка музика звучала на сьогоднішньому уроці?
- Що вас вразило найбільше?

11. Домашнє завдання.
Слухати музику на власний вибір. За бажанням дослідити історію виникнення французького шансону, знайти інформацію про відомих французьких шансоньє, створити дискографію найпопулярніших виконавців французького шансону

1 коментар: