урок 8
Тема. Фольклор і музичний театр.
Мета. Визначити особливості втілення
музичного фольклору в театральних виставах. Поглибити розуміння понять
«музичний театр», «опера», «лібрето». Розвивати вміння учнів інтерпретувати
ліричні образи у театральній музиці. Виховувати інтерес до творчості Є.
Станковича, оперної музики, почуття краси, добра, кращі моральні якості.
Музичний матеріал: Є. Станкович «Купала», «Ой, глибокий колодязю»,
«Русалчині купала» з фольк-опери «Цвіт папороті» (слухання); М. Коваль «Балада
про Крути» (розучування).
Тип уроку: урок поглиблення теми.
Обладнання: музичні інструменти (баян), магнітофон (музичний
центр,DVD), підручник «Музичне мистецтво» 7 кл. (Л.Масол,
Л.Аристова).
ХІД УРОКУ
1. Організаційний етап уроку.
Музичне вітання.
2. Актуалізація музичних вражень, досвіду учнів.
Бесіда-діалог учителя з учнями
щодо їхніх музичних вражень (із використанням фрагментів музики як ілюстрацій).
3.
Мотивація музично-творчої діяльності учнів.
В останній чверті минулого
століття на культурному обрії України замайоріла досі небачена «зірка» —
фольк-опера «Цвіт папороті» Євгена Станковича. Саме цей твір започаткував нову
добу в музично-театральному мистецтві. Адже до того часу в Україні не існувало
такого музичного жанру, який ґрунтувався би виключно на українському
фольклорі: історичних нарисах, народних звичаях, прикметах, фантазіях тощо. Митець
по-новаторськи поєднав у своєму творі звучання оркестру із самобутнім співом
народного хору, традиційний фольклор — із сучасними засобами виразності,
зокрема авангардними. «Цвіт папороті» особливий ще й тим, що композитор увів до
складу симфонічного оркестру народні інструменти.
В основі фольк-опери — літературні твори
Миколи Гоголя, національний фольклор, героїчний епос, народні обряди та пісні,
легенди. Лібрето написав А. Стельмашенко,
а декорації до фольк-опери створив український художник Є. Лисик. З політичних причин у 1979 р. прем
’ера не відбулася, а декорації було знищено.
У фольк-опері «Цвіт папороті» немає наскрізного
сюжету, звичного для жанру опери монологів, арій, дуетів. Твір складається з
трьох дій: у першій змальовуються картини із життя Запорозької Січі; у другій
розкриваються особливості народного побуту — сцени на свято Купала; зміст
третьої — прославлення подвигів, здійснених народними героями заради
Батьківщини.
4. Слухання. Є. Станкович «Купала» з фольк-опери «Цвіт папороті».
- Схарактеризуйте
образи, які виникають у цьому фрагменті.
- Які його композиційні особливості?
5. Слухання. Є. Станкович «Ой,
глибокий колодязю», «Русалчині купала» з фольк-опери «Цвіт папороті».
- Як у другій дії опери відображені святкові обряди
на Івана Купала, купальський шабаш відьом?
- Який характер музичного фрагменту твору?
- Чим вражає прослухана музика?
- Що незвичного у виконанні ви помітили?
6.
Слухання пісні М. Коваля «Балада про Крути».
- Прослухайте
пісню Михайла Коваля «Балада про Крути».
- Пригадайте,
що таке балада.
У цій пісні йдеться про криваві події 1918 р., коли відбувся нерівнозначний бій
між більшовицькою армією і загоном київських студентів та бійців вільного
козацтва на залізничній станції Крути. Запекле протистояння тривало упродовж 5 годин. Завдяки
значній кількісній перевазі супротивника українська молодь зазнала поразки,
віддавши свої життя за українську державність. Під час поховання 27
юнаків, які потрапили до більшовиків у полон, а потім були ними страчені, поблизу
Аскольдової могили в Києві голова Української Центральної Ради М. Грушевський
назвав загиблих героями, а поет П. Тичина присвятив мужнім патріотам вірш
«Пам’яті тридцяти».
7. Розучування пісні «Балада про Крути» М. Коваля.
—
Подумайте, як би ви передали
характер музики при виконанні.
—
Які варіанти виконання ви можете
запропонувати?
—
Складіть свій виконавський план
пісні.
8. Підсумок уроку.
- Поміркуйте, чому
жанр опери Є. Станковича «Цвіт
папороті» визначено як «фольк-опера».
- Якою є
тематична основа фольк-опори «Цвіт папороті»?
- Схарактеризуйте
композиторський стиль Є. Станковича.
Немає коментарів:
Дописати коментар