неділя, 22 жовтня 2017 р.

урок 8
Тема. Фольклор і музичний театр.
Мета. Визначити особливості втілення музичного фольклору в театральних виставах. Поглибити розуміння по­нять «музичний театр», «опера», «лібрето». Роз­вивати вміння учнів інтерпретувати ліричні обра­зи у театральній музиці. Виховувати інтерес до творчості Є. Станковича, оперної музики, по­чуття краси, добра, кращі моральні якості.
Музичний матеріал: Є. Станкович «Купала», «Ой, глибокий колодязю», «Русалчині купала» з фольк-опери «Цвіт папороті» (слухання); М. Коваль «Балада про Крути» (розучування).
Тип уроку: урок поглиблення теми.
Обладнання: музичні інструменти (баян), магнітофон (музичний центр,DVD), підручник «Музичне мистецтво» 7 кл. (Л.Масол, Л.Аристова).
ХІД УРОКУ
 1. Організаційний етап уроку.
Музичне вітання.      
2. Актуалізація музичних вражень, досвіду учнів.
Бесіда-діалог учителя з учнями щодо їхніх музичних вражень (із використанням фрагментів музики як ілюстрацій).
3. Мотивація музично-творчої діяльності учнів.
В останній чверті минулого століття на культурному обрії України замайоріла досі небачена «зірка» — фольк-опера «Цвіт папороті» Євгена Станковича. Саме цей твір започатку­вав нову добу в музично-театральному мистецтві. Адже до того часу в Україні не існувало такого музичного жанру, який ґрун­тувався би виключно на українському фольклорі: історичних нарисах, народних звичаях, прикметах, фантазіях тощо. Ми­тець по-новаторськи поєднав у своєму творі звучання оркестру із самобутнім співом народного хору, традиційний фольклор — із сучасними засобами виразності, зокрема авангардними. «Цвіт папороті» особливий ще й тим, що композитор увів до складу симфонічного оркестру народні інструменти.
В основі фольк-опери — літературні твори Миколи Гоголя, національний фольклор, героїчний епос, народні обряди та пісні, легенди. Лібрето написав   А. Стельмашенко, а декора­ції до фольк-опери створив український художник   Є. Лисик. З політичних причин у 1979 р. прем ’ера не відбулася, а декорації було знищено.
У фольк-опері «Цвіт папороті» немає наскрізного сюжету, звичного для жанру опери монологів, арій, дуетів. Твір скла­дається з трьох дій: у першій змальовуються картини із життя Запорозької Січі; у другій розкриваються особливості народного побуту — сцени на свято Купала; зміст третьої — прославлення подвигів, здійснених народними героями заради Батьківщини.
4. Слухання. Є. Станкович «Купала» з фольк-опери «Цвіт папороті».
- Схарактеризуйте образи, які виникають у цьому фрагменті.
- Які його композиційні особливості?

5. Слухання. Є. Станкович «Ой, глибокий колодязю», «Русалчині купала» з фольк-опери «Цвіт папороті».

- Як у другій дії опери відображені святкові обряди на Івана Купала, купальський шабаш відьом?
- Який характер музичного фрагменту твору?
- Чим вражає прослухана музика?
- Що незвичного у виконанні ви помітили?
6. Слухання пісні М. Коваля «Балада про Крути».
- Прослухайте пісню Михайла Коваля «Балада про Крути».
- Пригадайте, що таке балада.
У цій пісні йдеться про криваві події 1918 р., коли відбув­ся нерівнозначний бій між більшовицькою армією і загоном київських студентів та бійців вільного козацтва на залізнич­ній станції Крути. Запекле протистояння тривало упродовж 5 годин. Завдяки значній кількісній перевазі супротивника українська молодь зазнала поразки, віддавши свої життя за українську державність. Під час поховання 27 юнаків, які потрапили до більшовиків у полон, а потім були ними страчені, побли­зу Аскольдової могили в Києві го­лова Української Центральної Ради М. Грушевський назвав загиблих героями, а поет П. Тичина присвятив мужнім патріотам вірш «Пам’яті тридцяти».
7. Розучування пісні «Балада про Крути» М. Коваля.
   Подумайте, як би ви передали характер музики при ви­конанні.
   Які варіанти виконання ви можете запропонувати?
   Складіть свій виконавський план пісні.
8. Підсумок уроку.
- Поміркуйте, чому жанр опери   Є. Станковича «Цвіт папороті» визначено як «фольк-опера».
- Якою є тематична основа фольк-опори «Цвіт папороті»?

- Схарактеризуйте композиторський стиль Є. Станковича.

Немає коментарів:

Дописати коментар