неділя, 27 листопада 2016 р.

УРОК 12. НА ГОСТИНИ ДО КОЛОМИЇ
 Мета. Розширити уявлення учнів про народну музику, багатогранність музично-поетичних образів на­родних пісень, їхню красу та правдивість відобра­ження життя. Розвивати вміння інтерпретувати музичні твори, образне мислення і творчі здібнос­ті учнів. Виховувати інтерес до народної пісні, ціннісне ставлення до музики українського наро­ду та музично-естетичний смак.
Музичний матеріал: коломийки на вибір вчителя, Ж. Колодуб «Троїсті музики»,
О. Злотник «Ухтимко».
Обладнання: підручник «Музичне мистецтво» 4 кл. (Л. Аристова, В. Сергієнко), музичні інструменти; комп'ютер; фонохрестоматія.
Тип уроку: комбінований урок.
ХІД УРОКУ
1. Організаційний етап уроку.
Вхід учнів до класу (кабінету).
Музичне вітання.
2. Актуалізація опорних знань, музичних вражень учнів.
  Яка музика схвилювала вас упродовж тижня?
  Про яку му­зику ви можете сьогодні розповісти?
   Яку можете виконати?
Гра «Музичне інтерв'ю».
Задля проведення цієї гри клас ділиться на творчі групи. Од­ного з учнів обирають «репортером». Він визначає коло запитань про музику, музичні передачі та події і «бере інтерв'ю» у кожної із груп за темою «Твої музичні враження».

3. Виконання пісні «Ухтимко».

4. Мотивація навчальної діяльності.
Наша країна Україна — велика і неосяжна. Співучий і працьовитий народ проживає на її землях. І сьогодні ти переконаєшся, які чудові мелодії народжуються тут. Дуже давно в українському місті Коломиї виникли особли­ві пісні. Це були коротенькі приспівочки — жартівливі та веселі, а іноді сумні й ліричні, у яких ішлося про життя народу. А назва­ли їх коломийками. Коломийка — це танкова пісня. Коли її співають, музиканти за­звичай пританцьовують. Коло­мийка складається з двох рядків. Але її не співають окремо. Коломийки об’єднуються у «віночки» або «в’язанки». Усі «віночки» укладені імпровізаційно, у вільній послідовності.
Ой скрипочки із липочки, струни з прядевниці,
Як заграю коло стола, чути до полиці.

Казали ми кури пасти за стодолов в просі,
Кури яйця погубили, я дістав по носі.

Мелодія коломийки, не змінюючи своєї композиції, може мати то сумний, то веселий характер, тому вона однаково добре відображає і трагічні, і веселі миті народного життя.

Звернімося до словничка
Коломийки — коротенькі танкові пісні, які складаються з двох рядків.
                На кожному весіллі, яке справляли на Західній Україні, можна було почути коломийки. Виконував їх народний інструментальний ансамбль, у складі якого були скрипки, басолі (бас), бубон, цимбали. Такий ансамбль отримав назву троїсті музики. Троїсті музики відігравали важливу роль у побуті укра­їнського села: на народних, святах, весіллях, ярмарках тощо. Виконували переважно танцювальні та пісенні мелодії.
5. Слухання коломийок.

 - Який характер прослуханої музики?
 - Які інструменти її виконують?
 - У чому виявляється особливість виконання?
6. Слухання. Ж. Колодуб «Троїсті музики».

 - Який характер твору?
 - Які троїсті музики виникли у твоїй уяві?
7. Підсумки уроку.
  - В чому особливість коломийок як музичного жанру?

8. Домашнє завдання.
Слухати коломийки.

Немає коментарів:

Дописати коментар