Урок №10. ЯКІ БУВАЮТЬ МУЗИЧНІ ТЕМПИ?
Мета:
• навчальна:
поглиблювати уявлення учнів про виражальність музики, її здатність
створювати та передавати різні музичні образи та відчуття руху; засвоїти з ними
поняття «темп»; продовжувати формувати виконавчі (вокально-хорові) та
слухацькі навички учнів;
• розвивальна:
розвивати творчі здібності, емоційність, спостережливість;
• виховна:
виховувати художньо-естетичний смак.
Музичний матеріал: Р.
Шуман «Сміливий вершник»; Л. ван Бетховен «Весела. Сумна»; О. Янушкевич «Пісня
про зарядку»; О. Гребенюк «Осінь»; поспівка «Гой-да-да»; поспівка-скоромовка
«Вибіг Гришка на доріжку».
Обладнання: комп”ютер; фонохрестоматія.
Тип уроку: комбінований
урок.
Хід уроку
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Перевірка готовності класу
до уроку
Музичне вітання
2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ
ЗНАНЬ
• Як
називають людину, яка створює музику? виконує музику? сприймає (слухає) музику?
3. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ
ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Чи бачили ви коли-небудь, як злітає
літак? А як рухається машина, потяг? А як пересувається равлик, черепаха? Як
ви гадаєте, якщо музика може зобразити різні картини, то чи може вона передати
і рух? Ось про це ми дізнаємося на уроці.
4. ОСНОВНА ЧАСТИНА
4.1. Вокально-хорова
робота
Розучування поспівки «Гой-да-да», визначення її характеру та
темпу. Розучування поспівки-скоромовки «Вибіг Гришка на доріжку», визначення
темпу, робота над дикцією, унісоном, виконання поспівки з проплескуванням
пульсу, порівняння цих двох поспівок
4.2. Засвоєння нових знань Засвоєння понять
Темп —
швидкість виконання твору.
4.3. Слухання музики
Учитель. Музика може передавати різні настрої
людини, а темп допомагає зрозуміти ці настрої.
Прислухайтесь, а хто це рухається нам
назустріч? Як він наближається: йде повільно, як на прогулянці, чи чітко
крокує, як солдатики, чи, можливо, якось інакше?
Слухання твору «Сміливий вершник» Р. Шумана
♦ Яка
музика за характером?
♦ Якби
ви були б композиторами, то яку назву мав би цей твір?
Цей твір
написав німецький композитор Р. Шуман, назвав його «Сміливий вершник».
♦ Який
темп допоміг нам упізнати вершника — швидкий чи повільний? Музика була швидкою,
уривчастою, гучною, звучала не плавно, а нібито
стрибками і
дуже впевнено, сміливо. У середині п’єси мелодію вели низькі звуки, характер
музики змінився, начебто вершник був чимось стурбований. Послухайте п’єсу
німецького композитора Людвіга ван Бетховена.
♦ Які
настрої ви відчуваєте у цьому творі?
Слухання п'єси «Весела. Сумна» Л. ван
Бетховена
♦ Як
би ви назвали цю п’єсу?
♦ Як
чергуються настрої у музиці цієї п’єси?
♦ Як
завершився твір — веселою чи сумною музикою?
Повторне слухання п'єси «Весела. Сумна» Л. ван
Бетховена з елементами пластичного інтонування: веселий характер — відбиттям
пульсу мелодії по парті пальцями, сумний характер—плавним рухом рук
♦ Який
темп підказав нам, що мелодія сумна, а який — що весела?
Отже, хоча
назва цього твору «Весела. Сумна», композитор не хотів, щоб п’єса мала сумну
кінцівку, тому обрав радісніше, веселіше завершення.
4.4. Вокально-хорова робота
Учитель. У
мене є маленький приятель Микита, який також навчається у першому класі. Він
дуже рухливий, сильний та спритний хлопчик. Знаєте чому? Тому що вранці він
обов’язково робить зарядку. Ви також уранці її робите?
Слухання «Пісні про зарядку» О. Янушкевич
♦ Яким
є настрій цієї пісні?
Розучування «Пісні про зарядку» О. Янушкевич
з
використанням музично-ритмічних рухів
Продовження роботи над піснею О. Гребенюка «Осінь»
5. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Учитель.
Сьогодні на уроці ви переконалися у тому, що музика може розповісти про все.
Вона розповідає і про почуття, і про пригоди, вона може передати навіть рух.
♦ Яку
назву має п’єса, у якій ідеться про вершника?
♦ Чим
відрізняється музика у п’єсі «Весела. Сумна» Л. ван Бетховена?
♦ Яку
назву мала пісня, що допомагала нам виконувати зарядку?
Немає коментарів:
Дописати коментар