неділю, 20 листопада 2016 р.

УРОК 12. ВИРАЖАЛЬНО-ЗОБРАЖАЛЬНІ МУЗИЧНІ ІНТОНАЦІЇ
Мета. Закріплювати знання учнів про елементи музичної мови; повторити поняття «пісня, танець, марш»; ознайомити з біографією М. Лисенка, розвивати музичний слух, емоційні почуття, збагачувати розмовну мову учнів новими термінами, висловлюваннями; виховувати культуру слу­хання, виконання та відтворення музики, повагу до культурної спадщи­ни свого народу.
Музичний матеріал: Микола Лисенко, календарно— обрядові пісні з опери «Зима і весна», Віталій Кирейко «Арія Мавки» з опери «Лісова пісня» — слу­хання. Колядка «Добрий вечір тобі, пане господарю» — розучування (с. 48-50).
Обладнання: підручник «Музичне мистецтво» 3 кл. (Л. Аристова, В. Сергієнко), музичні інструменти; комп'ютер; фонохрестоматія.
Тип уроку: комбінований урок.

Хід уроку
     І. Організаційна частина.
Звідкись музика луна.
Це є музика дзвінка,
Що несеться з коридору,
Де стук ніжок вже стиха.
1.         Вхід до класу під звучання пісні (за вибором учителя).
2.         Музичне привітання

IІ. Повідомлення теми уроку.
1. Робота з підручником, с. 48.
Людина — найбільш досконалий Господній витвір. Ми вміємо говорити, емоційно висловлювати свої думки, читати вірші, танцювати, плакати та смі­ятися.
Музиці також притаманні пенні рухи, передавання настрою, думки, про­яви навколишнього середовища. Вона теж має свій засіб комунікації — так звану музичну мову, що складається з певних елементів, які передають її не­повторність та своєрідність.
Спробуємо перелічити та охарактеризувати елементи музичної мови.
•      Мелодія — це найголовніший елемент музичної мови, найважливіший засіб музичної виразності, одноголосно виражена музична думка, яка містить у собі інформацію та емоцію.
•   Ритм — один із трьох головних елементів музики, поряд із мелодією і гармонією. Ритм — це організація в часі звуків і пауз різної тривалості. Засобом вимірювання ритму є метр.
     Метр — система організації музичного ритму, яка полягає у впорядку­ванні чергування сильних і слабких долів. Метр є важливим засобом організації музичної мови і має величезне виражальне значення.
•      Лад — взаємодія стійких і нестійких ступенів, об’єднаних тяжінням до тоніки. Найпоширеніші тони — мажорний та мінорний.
Темп— швидкість, з якою виконується твір або його частина.
Динаміка — гучність, з якою виконується музика.
•   Інтонація — втілення художнього образу в музичних звуках, мелодичний зворот, найменша частина мелодії, яка має виражальне значення.
Музична інтонація, як і інтонація людини, містить у собі певну інформа­цію, тому вони між собою пов’язані.
•       Інтонація заклику — атрибут героїчного в музиці. Вона має чіткий за­гострений ритм і виконується активним штрихом. Найчастіше інтонація заклику наявна у військовій і сигнальній музиці.
•       Інтонація плачу, жалю — втілення образів страждання та суму. Для неї характерний повільний темп, плавний ритм, помірна динаміка.
•       Інтонація запитання — висхідний рух із зупинкою на нестійкому сту­пені.
• Інтонація відповіді — низхідний рух із зупинкою на стійкому ступені.
•       Інтонація прохання — поєднання інтонації жалю і запитання з багато­разовим повторенням.
• Інтонація погрози — поєднані інтонації заклику та відповіді.
2. Пізнавальна бесіда (з використанням підручника, с. 48—49).
3. Порівняння творів образотворчого мистецтва.

 ІІІ.    Слухання музики.
Микола Лисенко, фінальний хор з опери «Зима і весна».

 Ві­талій Кирейко «Арія Мавки» з опери «Лісова пісня».

1. Загальні відомості про композитора.
2. Обговорення прослуханих творів.

ІV.   Фізкультхвилинка.
Руханка-гра «Ріпка»
Тренер розподіляє ролі між учасниками тренінгу (Ріпка, Дід, Баба, Онука, Песик, Кішка, Мишка). Тренер або хтось з учнів читає текст казки, а всі інші виконують запропоновані їм ролі: Ріпка — говорить «Оба-на!», Дід — тре руки і говорить: «Так-так», Баба — грозить кулаком Діду, кажучи: «Убила би», Ону­ка — руки в боки і промовляє: «Я готова», Жучка — плигає і говорить: «Гав- гав», Кішка — вигинає спину, говорить: «Няв-няв», Мишка — обертається навколо себе і подає голос: «Пі-пі-пі».

V.  Нотна грамота.
1. Робота з підручником. Музична абетка.  (с.49. Нота «соль».)

VI. Вивчення пісні.
Колядка «Добрий вечір тобі, пане господарю» — розучування.
1.      Слухання пісні у виконанні вчителя чи фонограми +.

2.      Робота над піснею.

VII.   Підсумок уроку. Релаксація.

1 коментар: