УРОК 12. ВИРАЖАЛЬНО-ЗОБРАЖАЛЬНІ МУЗИЧНІ ІНТОНАЦІЇ
Мета. Закріплювати знання учнів про елементи музичної
мови; повторити поняття «пісня, танець, марш»; ознайомити з біографією М.
Лисенка, розвивати музичний слух, емоційні почуття, збагачувати розмовну мову
учнів новими термінами, висловлюваннями; виховувати культуру слухання,
виконання та відтворення музики, повагу до культурної спадщини свого народу.
Музичний матеріал: Микола Лисенко, календарно—
обрядові пісні з опери «Зима і весна», Віталій Кирейко «Арія Мавки» з
опери «Лісова пісня» — слухання. Колядка «Добрий вечір тобі, пане господарю» —
розучування (с. 48-50).
Обладнання: підручник «Музичне мистецтво» 3 кл. (Л. Аристова, В.
Сергієнко), музичні інструменти; комп'ютер; фонохрестоматія.
Тип
уроку: комбінований урок.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Звідкись
музика луна.
Це
є музика дзвінка,
Що
несеться з коридору,
Де
стук ніжок вже стиха.
1. Вхід до
класу під звучання пісні (за вибором учителя).
2. Музичне
привітання
IІ. Повідомлення теми уроку.
1. Робота
з підручником, с. 48.
Людина — найбільш досконалий Господній
витвір. Ми вміємо говорити, емоційно висловлювати свої думки, читати вірші,
танцювати, плакати та сміятися.
Музиці також
притаманні пенні рухи, передавання настрою, думки, прояви навколишнього
середовища. Вона теж має свій засіб комунікації — так звану музичну мову, що
складається з певних елементів, які передають її неповторність та
своєрідність.
Спробуємо
перелічити та охарактеризувати елементи музичної мови.
• Мелодія
— це найголовніший елемент музичної мови, найважливіший засіб музичної
виразності, одноголосно виражена музична думка, яка містить у собі інформацію
та емоцію.
• Ритм
— один із трьох головних елементів музики, поряд із мелодією і гармонією. Ритм
— це організація в часі звуків і пауз різної тривалості. Засобом вимірювання
ритму є метр.
• Метр — система організації музичного ритму, яка полягає у
впорядкуванні чергування сильних і слабких долів. Метр є важливим засобом
організації музичної мови і має величезне виражальне значення.
• Лад
— взаємодія стійких і нестійких ступенів, об’єднаних тяжінням до тоніки.
Найпоширеніші тони — мажорний та мінорний.
• Темп— швидкість, з якою виконується твір
або його частина.
• Динаміка — гучність, з якою виконується музика.
• Динаміка — гучність, з якою виконується музика.
• Інтонація
— втілення художнього образу в музичних звуках, мелодичний зворот, найменша
частина мелодії, яка має виражальне значення.
Музична
інтонація, як і інтонація людини, містить у собі певну інформацію, тому вони
між собою пов’язані.
• Інтонація
заклику — атрибут героїчного в музиці. Вона має чіткий загострений ритм і
виконується активним штрихом. Найчастіше інтонація заклику наявна у військовій
і сигнальній музиці.
• Інтонація
плачу, жалю — втілення образів страждання та суму. Для неї характерний
повільний темп, плавний ритм, помірна динаміка.
• Інтонація
запитання — висхідний рух із зупинкою на нестійкому ступені.
• Інтонація відповіді — низхідний рух із зупинкою
на стійкому ступені.
• Інтонація
прохання — поєднання інтонації жалю і запитання з багаторазовим повторенням.
• Інтонація погрози — поєднані інтонації заклику
та відповіді.
2. Пізнавальна бесіда (з використанням підручника,
с. 48—49).
3. Порівняння творів образотворчого мистецтва.
ІІІ. Слухання музики.
Микола
Лисенко, фінальний хор з опери «Зима і весна».
Віталій Кирейко
«Арія Мавки» з опери «Лісова пісня».
1. Загальні відомості про композитора.
2. Обговорення прослуханих творів.
ІV. Фізкультхвилинка.
Руханка-гра «Ріпка»
Тренер
розподіляє ролі між учасниками тренінгу (Ріпка, Дід, Баба, Онука, Песик, Кішка,
Мишка). Тренер або хтось з учнів читає текст казки, а всі інші виконують
запропоновані їм ролі: Ріпка — говорить «Оба-на!», Дід — тре руки і говорить:
«Так-так», Баба — грозить кулаком Діду, кажучи: «Убила би», Онука — руки в
боки і промовляє: «Я готова», Жучка — плигає і говорить: «Гав- гав», Кішка —
вигинає спину, говорить: «Няв-няв», Мишка — обертається навколо себе і подає
голос: «Пі-пі-пі».
V. Нотна грамота.
1. Робота з підручником. Музична абетка. (с.49. Нота «соль».)
VI. Вивчення пісні.
Колядка
«Добрий вечір тобі, пане господарю» — розучування.
1. Слухання пісні
у виконанні вчителя чи фонограми +.
2. Робота над
піснею.
VII. Підсумок уроку.
Релаксація.
дякую за гарний відеоматеріал!
ВідповістиВидалити