субота, 9 вересня 2017 р.

Урок № 2. НА ГОСТИНИ ДО ПІСНІ
Мета:
•  навчальна: визначити з учнями багатогранні можливості музики;
•  розвивальна: розвивати емоційну сферу учнів; удосконалювати співацькі навички;
•  виховна: прищеплювати учням зацікавленість музикою.
Музичний матеріал: Людвіг ван Бетховен «Бабак», Д. Кабалевський «Пісня про школу», поспівка «Бім-бом».
Тип уроку: комбінований урок.
                                                 ХІД уроку
Учні входять до класу під музичний супровід («Пісня про школу» Д. Ка­балевського).
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Перевірка готовності класу до уроку. 
Музичне вітання
2. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Що таке пісня? У якому стані людина хоче співати? Які пісні вам подобається слухати або підспівувати, коли маєте гарний настрій? А коли сумуєте? Завдяки пісням людина може виражати свій настрій або стан, тобто те, що в неї на душі. Пісня передає різні почуття, звеселяє та заспокоює, розва­жає, змушує замислитися... Сьогодні Пісня запросила нас на гостини та пообі­цяла відкрити свою таємницю — чому всі люди так люблять співати.
3.    ОСНОВНА ЧАСТИНА
 Слухання музики
Учитель. Сьогодні па уроці ми разом з Піснею вирушаємо у подорож до Німеччини, де зустрінемо хлопчика, який грає на шарманці.
Розгляньмо репродукцію картини А. Ватто «Савояр із бабаком». У руках хлопчик тримає старовинний механічний музичний інструмент — шарман­ку. Обертаючи її ручку, шарманщик міг виконувати 6—8 записаних на меха­нізмі інструмента мелодій. Саме цим бідні діти заробляли собі та своїм рідним на життя. їм допомагали дресировані бабаки, які їх супроводжували. Савоя­рам доводилося мандрувати, адже життя безпритульних дітей було дуже важ­ким. У XVIII столітті у художників замовляли картини, що зображують савоярів. Картина Антуана Ватто «Савояр із бабаком» — одна з найкращих прикрас зібрань французького живопису в Ермітажі у Санкт-Петербурзі (Росія). Кар­тина вражає як якістю живопису, так і виразністю образу хлопчика років два­надцяти з простакуватим, відкритим обличчям. На ньому скромний одяг, при­значений для далекої подорожі. З ним — флейта, скриня та вчений бабак, що вміє «гадати», витягуючи «білети щастя».
♦ Поміркуйте, якою має бути музика, що розповідає про бідного хлопчика та його друга бабака.
Понад 200 років тому видатний німецький композитор Людвіг ван Бетхо­вен написав пісшо, у якій ідеться саме про такого хлопчика, який мандрував зі своїм вірним другом.
Музику до пісні «Бабак» Бетховен створив ще юнаком. Пісня виконуєть­ся від імені маленького хлопчика-савояра, що заробляє в Німеччини піснями з дресированим бабаком, та розповідає про нелегке життя мандрівного музи­канта, з яким ділить горе і радість його маленьке звірятко — бабак. Вслухай­тесь у зміст цієї скромної, але внутрішньо багатої пісні!
♦   Прослухайте цей твір і скажіть, чи розкриває музика картину життя біднго хлопчика.
Слухання пісні «Бабак» Л. ван Бетховена

♦   Чи саме такою ви очікували почути музику?
♦   Схарактеризуйте музику, користуючись словничком (обираючи  характеристики).
Радісна    Весела
  Сумна   Печальна
Повільна    Тужлива
   Спокійна  Яскрава
Ласкава   Красива
  Звучанням якого музичного інструмента Л. ван Бетховен передав пісню  шарманки? (Фортепіано)
 Пропоную погратися у музичну гру. Об’єднаймося у дві групи: перша група — це «виконавці», які імітуватимуть гру на шарманці, а друга — «диригенти», які намагатимуться диригентськими рухами передати настрій і характер твору.                                                                               
Повторне слухання пісні «Бабак» Л. ван Бетховена із пластичним інтонуванням

♦   Порівняйте настрій музики і картину, яку ми бачимо. Чи відображає музика настрій картини?
Вокально-хорова робота
Учитель. Для багатьох саме пісня — найулюбленіший вид музики. Головною в ній завжди є мелодія, яку може прикрашати супровід.
♦   Із яких звуків складається мелодія? (Високих, низьких, довгих, коротких)
Розучування та виконання поспівки «Бім-бом» з показом рукою руху мелодії 
Продовження розучування «Пісні про школу» Д. Кабалевського
4. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
 Бесіда
♦   Які пісні лунали сьогодні на уроці та хто їх створив?
♦   Про яку таємницю пісні ми дізнались?
♦   Чому більшість людей люблять пісні?

Учитель. Існує багато пісень, що розповідають про навколишній світ, ві­дображують різні події, стосунки між людьми. У них виражено радість і сму­ток, мужність і доброту, тобто душевний стан людини. Отже, пісня — це музи­ка душі людини.

Немає коментарів:

Дописати коментар