суботу, 6 травня 2017 р.

урок 32
Тема. Музично-театральні жанри: оперета.
Мета. Поглибити уявлення учнів про багатогранність втілення у музиці різноманітних почуттів. Визна­чити значення жанру оперети музичному мистецтві. Збагатити емоційно-естетичний досвід учнів. Розвивати образне мислення, музичні здібності. Виховувати цінніс­не ставлення до музики, почуття патріотизму, якості творчої особистості.
Музичний матеріал: Попурі з оперети "Летюча миша" Й.Штрауса (слухання); Я.Барнич «Гуцулка Ксеня» (слухання); В. Соловйов-Сєдой «Балада про солдата» (виконання); Н.Май «Малюки» (розучування).
Обладнання: музичні інструменти (баян), магнітофон (музичний центр,DVD), підручник «Музичне мистецтво» 6 кл. (Л.Масол, Л.Аристова).
ХІД УРОКУ
1. Організаційний етап уроку.
Вхід учнів до класу (кабінету) під звучання пісні В.Соловйова-Сєдого «Балада про солдата».
 Музичне вітання.
2. Актуалізація музичних вражень, почуттєвого досвіду, опорних знань учнів.
  Яка музика привітала вас, коли ви заходили до. класу (ка­бінету)?
3. Виконання пісні В.Соловйова-Сєдого «Балада про солдата».
4. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Що може бути веселішим за оперету з її захоплюючим комічним сюжетом і яскравими мелодіями та запальними танцями? Оперети, або споріднені з ними музичні комедії належать до легкої, розважальної музики. Назва жанру оперети в перекладі з італійської буквально означає «маленька опера». Вона також наслідує багато традицій серйозної музики. Як і в опері, відкриває виставу увертюра, звучать арії і дуети головних героїв, ансамблі та хорові сцени в супроводі оркестру. Проте музичні номери тут простіші й коротші, ніж в опері. Натомість у драматургії спектаклю збільшується значення танцювальних епізодів. Окрім комічного місту, головна відмінність від опери полягає в тому, що музика в опереті чергується з розмовними діалогами.
Звернімося до словничка
Оперета — жанр театрально-музичного мистецтва; вистава, переважно розважального характеру, що поєднує розмовні діалоги, вокальну та інструментальну музику, хореографію й естрадне мистецтво.
Незважаючи на італійське ім'я, батьківщиною оперети є Франція. Цей музично-театральний жанр виник з коротких інтермедій на побутові теми, які виконувалися в антрактах вистав великих драматичних творів. Започаткував цей жанр композитор і диригент Жак Оффенбах, який відкрив у Парижі маленький театр «Буфф-Паризьєн» для постановки комічних вистав нового типу. Історія жанру сягає 1858 р. — прем'єри оперети «Орфей у пеклі». Протягом наступних двадцяти років Ж. Офенбах поставив у своєму театрі 89 оперет. В опереті поєдналися лірика й буфонада, гостра сатира й побутовий міський фольклор. Новий жанр наповнив театральні зали звучанням мелодій побутових танців — граційного вальсу, веселої польки, стрімкого галопу і запального канкану, який прийшов із кабаре. Най більшого розвитку оперета досягла у Відні, у музичній столиці Європи. Австрійський композитор Йоганн Штраус (син), який отримав титул «короля вальсів», написав 16 оперет, най відоміші з яких — «Летюча миша» і «Циганський барон». Життєрадісні й мелодійно яскраві оперети створили угорські творці так званої «нововіденської оперети» — Ференц Легар («Весела вдова») та Імре Кальман («Сильва», «Принцеса цирку»).
5.    Слухання Попурі з оперети "Летюча миша" Й.Штрауса.
- Опишіть свої враження від прослуханих фрагментів оперети.
- Ритми яких танців стали основою цих популярних мелодій?
Звернімося до словничка
Попурі — інструментальна п’єса, яка складається з мелодій народних пісень і танців, популярних мотивів опер, оперет, балетів, кінофільмів; ці мотиви швидко (мозаїчно) змінюються.
6.    Слухання пісні Я.Барнича «Гуцулка Ксеня».
Засновником української модернової оперети став композитор Ярослав Барнич. Він збагатив цей жанр українськими образами й темами, чарівними піснями, сучасними танцювальними ритмами. Пісня-танго «Гуцулка Ксеня» з однойменної оперети стала однією з найпопулярніших українських пісень XX ст.
      - Поміркуйте, завдяки яким музичним якостям пісня «Гуцулка Ксеня» широковідома в усьому світі.
7. Розучування пісні Н.Май «Малюки».
(+)

(-)
8. Підсумок уроку.
   Яка музика звучала на нашому уроці?
   Що є ха­рактерним для неї?                  
— Схарактеризуйте жанр оперети, порівняйте його особливості з іншими музично-театральними жанрами (оперою, мюзиклом).

Немає коментарів:

Дописати коментар