Урок 10
Тема. Аранжування в музиці.
Мета. Поглибити розуміння учнів
поняття «аранжування». Формувати вокально-хорові навички та вміння
інтерпретувати програмні симфонічні музичні твори. Виховувати інтерес до
творчості Н. Паганіні, Ф. Ліста.
Музичний матеріал: Н. Паганіні, Капріс №24 для соло скрипки та в аранжуванні Ф. Ліста для
фортепіано (слухання); А. Олєйнікова «Музика слова» (розучування).
Тип уроку: урок поглиблення теми.
Обладнання: музичні інструменти (баян), магнітофон (музичний
центр,DVD), підручник «Музичне мистецтво» 7 кл. (Л.Масол,
Л.Аристова).
ХІД УРОКУ
1. Організаційний етап уроку.
Вхід учнів до класу (кабінету). Музичне
вітання.
2. Актуалізація музичних вражень, досвіду учнів.
Бесіда-діалог учителя з учнями
щодо їхніх музичних вражень (із використанням фрагментів музики як ілюстрацій).
3.
Мотивація навчальної діяльності учнів.
У світі музики дуже часто
трапляються випадки, коли твір, призначений для якогось інструмента, наприклад
для струпного (скрипки), виконується на клавішному (фортепіано). Для цього
здійснюють нотний «переклад» композиції.
Звернімося
до словничка.
Аранжування я музиці — це пристосування, переклад музичного
твору, написаного для певного інструмента (голосу, співака чи ансамблю), для
його виконання в іншому складі інструментів (голосів).
Найвідомішими аранжувальниками XIX ст.
вволюють Нікколо Паганіні і Ференца Ліста. Віртуоз Паганіні — визначний
італійський майстер скрипки, створив чимало неперевершених музичних творів, які
сам і викопував. Його техніка виконання вирізнялася неймовірною довершеністю.
Музикант цілковито змінив саму природу скрипкового виконання: умів грати такі
п’єси, які, як вважалося, неможливо відтворити.
Якщо Паганіні вважають генієм скрипки,
то Ференца Ліста — його двійником-піаністом. Австрійський композитор
гастролював містами Європи, щоразу збираючи переповнені концертні зали.
Щоб продемонструвати свій талант і
віртуозну гру на інструменті, обоє митців написали власні твори, які
відповідали заданій меті. Так, Н. Паганіні створив 24 каприси для скрипки. Ці
твори є справжнім посібником для досвідчених професійних музикантів, оскільки
техніка виконання цих творів — надзвичайно складна.
4.
Слухання. Н. Паганіні, Капріс №24 для соло скрипки.
- Які картини ви уявили?
- Який характер музики?
- Схарактеризуйте засоби виразності твору.
5. Слухання. Н. Паганіні, Капріс №24 в аранжуванні Ф. Ліста для фортепіано.
- Що змінилося
у виконанні?
6.
Розучування пісні А. Олєйнікової «Музика слова».
"+"
"-"
7. Підсумок уроку.
—
Яке враження справив на вас урок,
його музика?
—
Які музичні твори сьогодні прозвучали?
—
Порівняйте Каприс № 24 ля мінор Н.
Паганіні у скрипковому виконанні
з фортепіанною інтерпретацією Ф. Ліста.
—
Схарактеризуйте тему, темброве
забарвлення. Які зміни музики відбулися у процесі варіювання теми?
—
Схарактеризуйте ритмічні, мелодичні,
регістрові та динамічні особливості варіацій.
Оцінювання музично-творчої
діяльності учнів.
8.
Домашнє завдання.
Слухати музику на власний вибір.
Немає коментарів:
Дописати коментар