пʼятниця, 24 березня 2017 р.

Урок № 28. ДИНАМІКА У КРАЇНІ МУЗИКИ
Мета:
навчальна: ознайомити учнів із поняттями «динамічні відтінки», «динаміка»;
розвивальна: розвивати в учнів відчуття ритму, координацію рухів, уміння розрізняти характер музики;
виховна: підтримувати в учнів бажання емоційно виражатися у різних видах музичної діяльності.
Музичний матеріал: М. Коваль. Хор «Семеро козенят» із опери «Вовк та семеро козе­нят», українська народна пісня «Як діждемо літа», Д. Кабалевський «Зайчик драж­нить ведмедика», поспівка «Горобці і синички».
Тип уроку: комбінований урок.
                                                   Хід уроку
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Перевірка готовності класу до уроку. 
Музичне вітання.
2. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Нас оточує безліч звуків. Одні звучать надто голосно, інші — дуже тихо, до них потрібно прислухатися. Якби ми хор «Семеро козенят» із опери М. Коваля «Вовк та семеро козенят» проспівали ось так? (Учитель ви­конує фрагмент хору дуже тихо.) Чи відповідає цей спів характеру пісні? Як­би колискову мами-Кози проспівати так? (Співає дуже голосно.) Чи захотіли б ви змінити такий спів? Сьогодні ми з’ясуємо таємницю тихих і гучних звуків.
3.    ОСНОВНА ЧАСТИНА 
• Мелодія якої пісні зустрічала нас на початку уроку?
Учитель. Проспіваймо цю пісню, але будьте уважними, стежте за моєю рукою — вона вам підкаже, як слід співати.
Виконання української народноїпісні «Як діждемо літа»
• На що вказували рухи моєї руки під час співу?
У такий спосіб я підказував (-ла), що співати слід то тихіше, то гучніше. Ви знаєте, що звуки за своєю природою бувають тихими й гучними. Але понят­тя «гучно» й «тихо» є доволі відносними. Той самий звук ми сприймаємо по- різному, хоча звучати він може однаково.
Вправа «Тихо-гучно»
Учитель пропонує учням простукати по парті звуки, що імітують набли­ження вершника,— тихо, дещо гучніше, ще гучніше, гучно, дуже гучно.
Учитель. Чи звернули ви увагу, що чим голосніше ми стукали, тим біль­ше сил нам доводилося докладати? Сила звучання і є гучністю, що дуже важ­лива у світі музичних звуків. Зміну гучності звуків у музиці називають... Ви дізнаєтеся про це, розгадавши ребус.
Робота з поняттями
Динаміка — це сила звука, гучність музичного звучання. Вона є важли­вим елементом музичної мови.
Музика, як і людська мова, наповнена розмаїттям звукових відтінків. Чим більше таких відтінків, тим вона виразніша. Такі звукові відтінки на­зивають динамічними. Динамічні відтінки — це своєрідні фарби, що роз­фарбовують музику у різні кольори:
f— форте — голосно;
ff— фортісімо — дуже голосно;
р — піано — тихо;
рр — піанісімо — дуже тихо.
Динаміка може поступово збільшуватись або зменшуватись. Такий по­ступовий перехід від f до р і навпаки називають крещендо та димінуендо                                        
     Слухання музики
 Гра «Луна»
Учитель. Сьогодні ми здійснимо подорож до лісу. Луна — це відбит­тя, тільки не предмета, а звука. Звук відбивається від будь-якої перешкоді  на його шляху. Пограймося з луною! (Учитель промовляє фразу, а учні повто­рюють останній склад, імітуючи луну.)
У лісі живе грайлива луна. (На-на-на!..)
З ним говорити потіха одна! (На-на-на!..)
Якщо ми гукнемо «А-у!», то почуємо... (У-у-у!..)
     А як луна повторює за нами — із крещендо чи димінуендо?
Наша подорож Лісом триває. Ми потрапили на лісову галявину. За звучан­ням музики визначте, хто бешкетує на лісовій галявині.
Слухання «Зайчик дражнить ведмедика» Д. Кабалевського
     Якими звуками було зображено лісових мешканців?
     Який настрій ви відчули в музиці?
     Кого зобразили спокійні та низькі звуки, а кого — високі та дзвінкі? Дмитро Кабалевський назвав свій твір «Зайчик дражнить ведмедика».
 Пісня-гра «Ведмедик і лісові звірята»
Учитель. Уявіть, що в лісі, до якого ми потрапили, мешкають ведмідь, птахи і лісові звірята. Оберімо «ведмедика», решта — «лісові звірята». «Вед­мідь» ліг спати під дубом, «лісові звірята» крадькома наближаються до ньо­го, а наприкінці пісні «звірята» кидаються врозтіч. «Ведмідь» повинен їх на­здогнати. Кого він упіймає, той сідає на стілець під дубом і буде «ведмедиком». Гра триває.
Вокально-хорова робота
Розучування поспівки «Горобці і синички»
(звернути увагу на динамічні відтінки)
Продовження роботи над виразним виконанням української народної пісні «Як діждемо літа», виконання її з танцювальними рухами
4.         ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
     Що потрібно для того, щоб музика звучала виразно, передавала зміст і ха­рактер твору?
     Які динамічні відтінки ви запам’ятали?

Немає коментарів:

Дописати коментар