урок 11
Тема. Аранжування в музиці.
Мета. Поглибити уявлення учнів про
виражальні та зображувальні можливості аранжування в музиці на прикладі
Рапсодії на тему Паганіні С. Рахманінова. Формувати вміння спостерігати за
інтонаційним розвитком музичних образів.
Виховувати інтерес до музики Н. Паганіні, С. Рахманінова, М. Скорика, музичний
смак, відчуття краси.
Музичний матеріал: С. Рахманінов, Рапсодія на тему Паганіні; Н. Паганіні — М. Скорик, цикл «24 каприси для великого симфонічного оркестру»; Н. Паганіні, Каприс № 24 у
рок-аранжуванні В. Зінчука (слухання) ; А. Олєйнікова "Музика слова "(розучування).
Тип уроку: урок поглиблення теми.
Обладнання: музичні інструменти (баян), магнітофон (музичний
центр,DVD), підручник «Музичне мистецтво» 7 кл. (Л.Масол,
Л.Аристова).
ХІД УРОКУ
1.Організаційний етап уроку.
Вхід учнів до класу (кабінету)
під звучання Капрису №24 Н. Паганіні.
Музичне вітання.
2.Актуалізація музичних вражень, опорних знань учнів.
— З якою музикою ви прийшли на сьогоднішній урок?
— Про яку музику ви можете розповісти?
— Яка музика схвильовувала вас упродовж тижня?
— Чи впізнали ви твір, що звучав на початку уроку?
— Хто його автор?
— В чиєму аранжуванні ви слухали його на минулому
уроці?
—
Пригадайте, що вам відомо про
жанр рапсодії.
— Що
характерно для нього?
3. Мотивація навчальної
діяльності учнів.
Аранжування тем Паганіні входить до відомого Концерту
для фортепіано з оркестром Сергія Рахманінова і має назву «рапсодія». Як ви пам'ятаєте, жанр рапсодії вшгак у далекому
минулому — сягає часів давньогрецьких співаків-оповідачів. Сучасна
рапсодія — до інструментальний твір вільної форми, в основі якого зазвичай
покладено народну тему. Рапсодію на тему Паганіні С. Рахманінова вирізняє масштабний задум, величне темброве рішення — її виконує оркестр із солюючим фортепіано; виразна тема, ознаки трнчастинної композиції концерту,
наскрізний тематичний розвиток.
4.
Слухання. С. Рахманінов, Рапсодія на тему Паганіні.
- Як змінилася тема Н. Паганіні у творі С.
Рахманінова?
- Які особливості звучання прослуханого твору?
5. Мотивація
навчальної діяльності учнів.
Концертна рапсодія для соло фортепіано з
оркестром є, водночас, варіаційним циклом на тему Двадцять четвертого Капрису
Нікколо Паганіні.
Видатний український композитор Мирослав
Скорик створив блискучі оркестрові обробки каприсів Паганіні, у яких дотепно
зіставив музику XIX ст. і сучасні мотиви.
Пізніше, на основі інструментальної
інтерпретації Мирослава Скорика каприсів Паганіні був створений балет
«Каприси». Балетмейстером-постановником твору став народний артист України
Віктор Литвинов. Сюжет балету «Каприси» — це історія великого маестро,
геніального творця поза часом і простором. Це спроба показати долю окремої
особистості.
6. Слухання. Н. Паганіні — М. Скорик, цикл «24 каприси для великого симфонічного
оркестру» (каприс №24 на вибір вчителя).
7.
Слухання. Н. Паганіні, Каприс № 24 у рок-аранжуванні В. Зінчука.
- Поміркуйте, чим сучасна інтерпретація одного з
творів, який вам сподобався, відрізняється від оригіналу композитора
- Як у сучасних аранжуваннях змінюється музичний
образ твору, його форма та засоби виразності (мелодика, ритм, темп, динаміка,
інструментування тощо)?
8. Розучування
пісні А. Олєйнікової «Музика слова».
9. Підсумок
уроку.
—
Яка музика звучала на нашому
уроці?
—
А які нові почуття викликала
музика уроку у вас?
Немає коментарів:
Дописати коментар