субота, 21 січня 2017 р.

Урок № 19. МУЗИКА І ПРИРОДА
Мета:
    навчальна: учити учнів визначати життєвий та емоційний зміст музичних творів; продовжувати формувати вміння виражати характер музичних творів пластичними рухами та виконанням;
    розвивальна: розвивати ціннісне ставлення до музики;
    виховна: виховувати любов до природи, почуття людяності.
Музичний матеріал: С. Прокоф'єв «Ходить місяць над лугами»; поспівка «Ходить мі­сяць»; Б. Фільц «Морозець»; А. Філіпенко «Новорічна».
Обладнання: дитячі музичні інструменти; комп’ютер; фонохрестоматія.
Тип уроку: комбінований урок.

Хід уроку
Учні заходять до класу під музичний супровід («Ходить місяць над лу­гами» С. Прокоф’єва).
Перевірка готовності класу до уроку
Музичне вітання
    Які настрої може передавати музика?
    Які засоби музичної виразності ви можете пригадати?
    Яка музика може передати настрій колискової, а яка — запального танцю?
    Що таке «темп» у музиці?
Учитель. Ми живемо у напружений час: упродовж дня інколи бракує ча­су на виконання всіх справ. Але іноді у вихідний день потрапиш за місто, озир­нешся навколо — яка чудова картина природи відкривається, який краєвид! І так стає легко і радісно на душі, так легко дихати, так радісно відчувати зву­чання музики природи навколо нас! А чи можна відчути музику вночі, коли бачиш місяць, зірки, безкрає небо? Чи може музика передавати звучання ніч­ної природи?
Сьогодні ми послухаємо музику, на створення якої композитора надихнуло саме звучання ночі.
Учитель. Багато художників захоплено малюють картини природи. По­гляньте на репродукції картин «Березовий гай» Архипа Івановича Куїнджі та «Лютнева блакить» Ігоря Емануїловича Грабаря.
    Що ви бачите на репродукціях цих картин?
Поети теж змальовують картини природи, але не фарбами, а віршами.
                                                   ЗОРІ У ВОДІ
Вночі в воді відбились ясні зорі      Лишилась на озерному просторі...
І зникло все, лише одна краса               Не розбереш: вода чи небеса?
А місяць виплив, у воді скупався Який нам світ у спадщину дістався! І човником по озеру пливе.                                                  Яка краса у світі цім живе!
Н. Красоткіна
Музика, як вам відомо, може передавати різні почуття та настрої.
   Чи може музика намалювати картину природи?
Слухання музики
Учитель. Отже, музика справжня чарівниця, і разом з нею ми перенесе­мося далеко за місто, на широкий луг та відчуємо дивовижну красу природи. Але спочатку послухайте невеличку казочку.
ОЙ, ЯКИЙ МУЗИКА!
У високому зеленому просі жив Цвіркун. Удень він ховався від сонця. А щойно сонечко зайде — Цвіркун вилазив на високе стебло. Сяде на зеленому листку,— перед ним просо — як ліс. Сяде й настроює свою скрипку. Бо Цвір­кун — ой, який музика! У нього співуча скрипочка. Торкнеться її Цвіркун смичком — бринить дивна, чарівна музика. Слухають ту музику дерева і кві­ти. Слухають зайчики й мишенята. Слухає весь степ.
                                                      НІЧ
В небі зорі заблищали,                              Ніч в куточках розповзлася,
Розлилася скрізь пітьма.                          Звірі в нори забрели.
Люди всі позасинали,                                Все заснуло до світанку,
Й звуків вже ніде нема.                            І вночі присняться сни.
Тиша всюди розлилася,                            А засвітить сонце зранку —
Тіні в хату заповзли.                                    Всім захочеться весни...
                                                                                                       Н. Красоткіна
Побачити і відчути цю чудову картину природи нам допоможе п’єса «Хо­дить місяць над лугами» С. Прокоф’єва. Послухайте її.
   Яку б ви намалювали картину?
Слухання «Ходить місяць над лугами» С. Прокоф'єва
   За допомогою чого композитор намалював картину природи?
Після того як сонечко ховається, настає ніч — темрява, тиша, спокій, і тільки інколи виникають якісь таємничі шелест та шарудіння, неначе ті­ні стеляться по землі. Немовби все завмирає, і лише місяць неспішною ходою крокує над луками. Послухайте уважно ще раз цю музику та покажіть руха­ми, коли змінюється характер нічної картини.
Повторне слухання «Ходить місяць над лугами» С. Прокоф'єва з пластичним інтонуванням
4.2.    Вокально-хорова робота Розучування поспівки «Ходить місяць»
Учитель. Але ані зайчата, ані малята не бояться зимових морозів. Усі ра­діють зимовим забавам. Саме про це йдеться у пісні «Морозець». Послухайте її.
   Який настрій викликає прослухана пісня?
Слухання та розучування пісні «Морозець» Б. Фільц разом з рухами: пощипування за щічки, тупотіння, плескання по боках, «фонарики», плескання «тарілочки»
Продовження роботи над піснею «Новорічна» А. Філіпенка з використанням танцювальних рухів за змістом пісні
   У якому творі ми «побачили» картини нічної природи?

   Які засоби виразності допомогли створити таку картину?

Немає коментарів:

Дописати коментар