пʼятниця, 2 грудня 2016 р.

Урок 13
Тема. Музичні жанри в театрі та кіно.
Мета. Визначити особливості музично-театрального мистецтва. Розвивати вокально-хорові навички, творчі виконавські здібності учнів, збагачувати їхній емоційно-естетичний досвід. Ви­ховувати інтерес до хорової пісні, оперної музики, а також почуття співпереживання.
Музичний  матеріал: Дж.Россіні Каватина Фігаро з опери «Севільський цирульник» (слухання); українська народна пісня «Ой у полі плужок оре» (виконання).
Тип уроку: урок поглиблення теми.
Обладнання: музичні інструменти (баян), магнітофон (музичний центр,DVD), підручник «Музичне мистецтво» 6 кл. (Л.Масол, Л.Аристова).
ХІД УРОКУ
1. Організаційний етап уроку.
Вхід учнів до класу (кабінету). Музичне вітання.
2. Актуалізація музичного досвіду учнів.
 - Пригадайте, які існують чоловічі та жіночі голоси.
 - Назвіть їх у порядку від найнижчих до найвищих.
3. Виконання укр. нар пісні «Ой у полі плужок оре».
4. Мотивація музично-творчої діяльності учнів.

           Найбагатшим і найскладнішим жанром музики є опера, що в перекладі з італійської означає «витвір, твір». І хоча в цьому синтетичному мистецтві поєднані поезія і драматургія, музика і танці, акторське і декоративне мистецтво (костюми, декорації), головним у ньому все ж таки є спів. Тому опера представляє як музично-театральні, так і вокальні жанри.
           Опера зародилася в Італії — на батьківщині співу бельканто («прекрасний спів»). Шанувальники оперного мистецтва періодично відвідують музичні театри, де насолоджуються співом і музикою вистав. Нерідко вони слухають одну й ту саму оперу в театрі декілька разів, адже насолода високим мистецтвом не може набриднути.
           Будівлі відомих оперних театрів світу — це не тільки зразки архітектурного мистецтва, стародавнього або сучасного. Усі вони всередині мають гарну акустику. Тобто театри спроектовані й побудовані таким чином, щоб кожен звук, який лунає зі сцени, було чути б кожному куточку глядацької зали — у партері, у ложах, на балконах. Окрім архітектури, знання з акустики застосовують у теорії музики, у медицині, біології тощо.
           Як вам відомо, майже кожна опера розпочинається увертюрою — симфонічним вступом, який задає настрій усій виставі. Після завершення увертюри підіймається завіса і на сцені з'являються герої. Коли співак-актор виконує арію — сольний виступ, дія ніби зупиняється. В арії розкривається характер оперного персонажа, його думки та почуття. Окрім арії, до сольних номерів в опері належать аріозо й арієта («маленькі» арії). Арії та її різновиди можна порівняти з монологом у драматичній п'єсі. У давнину першу арію, яку герой або героїня виконували на сцені, називали каватиною. Серед найулюбленіших — весела та стрімка каватина Фігаро з опери Джоаккіно Россіні «Севіль¬ський цирульник». Пізніше каватиною стали називати арії з більш вільною будовою.
Звернімося до словничка
Акустика — наука про звук, що вивчає його виникнення, поширення, сприйняття і дію.
Арія — вокальний жанр; завершений за будовою сольний номер в опері (оратори, кантаті), який виконується співаком у супроводі оркестру і є музичною характеристикою оперного персонажа.
Каватина — вокальний жанр; розгорнутий сольний номер в опері. 
           Окрім арій, важливе значення для сюжетного розвитку музики мають інші вокальні номери опери — ансамблі (дуети, тріо, квартети тощо), а також хори. Значну роль в оперному мистецтві відіграє симфонічний оркестр,який не лише відкриває оперу увертюрою, а й звучить під час усієї вистави. Він створює яскраве тло, допомагаючи зрозуміти почуття і настрій героїв. В оперному театрі оркестр розміщується особливим чином: не на сцені, як у концертах, а перед нею — у так званій «оркестровій ямі». 
5. Слухання Каватини Фігаро з опери «Севільський цирульник» Джоакіно Россіні.
Опера. «Севільський цирульник» написана за мотивами комедії відомого французького драматурга П’єра де Бомарше. Дія відбувається у графському замку в Севільї (Іспанія). Головний герой — спритний і кмітливий Фігаро. Його переповнюють життєва сила й оптимізм.
 - Як музика характеризує головного героя опери?
 - Опишіть музичний портрет Фігаро.
 - Який голос виконує каватину?
6. Підсумок уроку.
  Яка музика звучала на сьогоднішньому уроці?
  Які її особливості?
  Які вокальні номери використовуються в опері?
  Назвіть і схарактеризуйте різновиди оперної арії.

Немає коментарів:

Дописати коментар