неділя, 19 лютого 2017 р.

урок 23
Тема. Соната.
Мета. Познайомити учнів з жанром сонати, розкрити основні принципи побудови сонатної форми. Формувати в учнів відчуття кра­си природи, людських стосунків через призму му­зичного мистецтва. Виховувати інтерес до класичної музики, любов до природи, людей, віру в торже­ство правди і добра.
Музичний матеріал: Л.Бетховен Соната №14 «Місячна» (1 частина) (слухання); М.Березовський Соната до мажор для скрипки і чембало;
М.Рожко «Краплини мрії» (розучування).
Тип уроку: урок поглиблення теми.
Обладнання: музичні інструменти (баян), магнітофон (музичний центр,DVD), підручник «Музичне мистецтво» 6 кл. (Л.Масол, Л.Аристова).
ХІД УРОКУ
1. Організаційний етап уроку.
Вхід учнів до класу (кабінету).
Музичне вітання
2. Актуалізація музичних вражень, опорних знань учнів.
    Із якими музичними враженнями ви прийшли на сьогоднішній урок?
    Хто має якусь цікаву музичну інформацію?
3. Мотивація музично-навчальної діяльності учнів.
Музичний жанр соната має давне походження. Раніше сонатою називали будь-яку вокальну та інструментальну музику. Поступово цей жанр виокремився як суто камерно-інструментальний. Також виникла відповідна музична форма — сонатна.
Звернімося до словничка
Соната — жанр інструментальної музики; твір для одного або двох інструментів; соната складається з трьох частин, що контрастують між собою, але мають спільний задум.
            Сонату створюють для камерного складу — одного або двох інструментів, як правило, для фортепіано, скрипки, флейти, кларнета, труби, валторни. У сонатній формі також пишуть невеликі твори — сонатини, їх грають юні виконавці. Соната складається з трьох частин і будується за контрастом темпу (швидко—повільно), змісту і характеру музики (драматичної—ліричної).
Зазвичай першу частину сонати пишуть у сонатній формі. Її особливість полягає в тому, що спочатку звучать головна і побічна теми (експозиція). Далі відбувається їхній розвиток (розробка), після чого ці теми звучать знову (реприза).
Німецький композитор Людвіг ван Бетховен, із творчістю якого ви вже ознайомилися на уроках музичного мистецтва, написав 32 сонати для фортепіано. Його Соната № 14 вважається однією з найвідоміших серед шедеврів фортепіанної музики. Людвіг ван Бетховен назвав свій твір «Соната, майже фантазія». Через 30 років вона отримала додаткову назву — «Місячна», чому посприяв німецький поет Людвіг Рельштаб, який порівнював першу частину сонати із пейзажем озера місячної ночі. Така назва багатьом сподобалась, і відтоді цей твір так і називають — Місячна соната. В основі головної теми Місячної сонати лежить короткий, але виразний мотив, побудований на повторенні одного звука — цей прийом є характерним для композитора.
4. Слухання Першої частини Сонати №14 Л.Бетховена.
 - Який характер музики першої частини?
 - Яку картину можна уявити? Чи погоджуєтеся ви з назвою, яку запропонував Людвіг Рельштаб?
 - Як ви назвали б цю частину сонати?
 - Пригадайте П'яту симфонію цього композитора, яку слухали минулого року: її музична тема складається з повторення всього лише двох звуків («тема долі»).
5. Слухання Сонати до мажор для скрипки і чембало М.Березовського.
 - Ви вже знаєте, що сонати створювалися для різних інструментів, тембри яких виразно доповнювали один одного. Як, на вашу думку, відбувається діалог інструментів у творі?
 - Порівняйте частини сонати.
6. Розучування пісні М.Рожка «Краплини мрії».
7. Підсумок уроку.
  Яка музика звучала на уроці?
  Як вона вплинула на вас?
Які почуття викликала?
На що був спрямований урок?
  Якій темі він був підпорядкований?
У яких кольорах ви бачите музику уроку?
  Назвіть особливості жанру сонати.

  Схарактеризуйте сонатну форму на прикладі першої частини твору М. Березовського.

Немає коментарів:

Дописати коментар